Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Busslinje Äterinförs pÄ landsbygden efter protester

Buss 482 till VĂ„nga Ă„terinförs och en ny linje med mindre bussar ska gĂ„ lĂ€ngs StrandvĂ€gen, mellan Krokek och Åby. " Gör om, gör rĂ€tt. HĂ€r har mĂ€nniskor kommit i klĂ€m", sĂ€ger Jan Owe-Larsson (M), ordförande i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden i Region Östergötland.

Britt-Marie Hamnevik Söderberg (L), Per Larsson (KD), Eva-Britt Sjöberg (KD) och Jan Owe-Larsson (M) berÀttade om planerna pÄ att förbÀttra kollektivtrafiken för de boende utmed StrandvÀgen som blev drabbade av nerdragningarna i somras.

Britt-Marie Hamnevik Söderberg (L), Per Larsson (KD), Eva-Britt Sjöberg (KD) och Jan Owe-Larsson (M) berÀttade om planerna pÄ att förbÀttra kollektivtrafiken för de boende utmed StrandvÀgen som blev drabbade av nerdragningarna i somras.

Foto: Louise Åsenheim

Norrköping2023-01-24 15:10

Den 13 juni förra Ă„ret försvann ett antal busslinjer pĂ„ landsbygden nĂ€r Region Östergötland beslutade att satsa pĂ„ att öka turtĂ€theten i de stora pendlarstrĂ„ken. Protesterna blev stora nĂ€r linje 482 mellan Norrköping och VĂ„nga lades ner och likasĂ„ linje 432 som gick frĂ„n Norrköping via Åby, Krokek och ut till Kvarsebo. Jan Owe-Larsson fick exempelvis 59 mejl frĂ„n arga boende lĂ€ngs SkĂ€rblackavĂ€gen. 

– Det blev en bekrĂ€ftelse pĂ„ att det hĂ€r har nog gĂ„tt fel, sĂ€ger han.

Per Larsson (KD), regionrĂ„d, och Eva-Britt Sjöberg (KD), kommunalrĂ„d, var ute och trĂ€ffade boende lĂ€ngs StrandvĂ€gen i juni och förstod hur mycket beslutet pĂ„verkade folks vardag och deras möjligheter att ta sig till jobb och skola. 

– Det Ă€r viktigt att vi frĂ„n politiskt hĂ„ll kan inse att hĂ€r Ă€r ett beslut som inte blev helt korrekt. DĂ„ Ă€r vi inte sĂ€mre frĂ„n politiken Ă€n att vi kan göra en insats, sĂ€ger Per Larsson.

De nya styrande i Regionen, Östgötasamverkan (M, KD och L med stöd av SD), har nu som förslag till beslut i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden att Ă„terupprĂ€tta de hĂ€r busslinjerna och tillföra sex miljoner kronor till detta.

PĂ„ den nya linjen 421 som ska trafikera strĂ€ckan Krokek– Åby via StrandvĂ€gen vill de sĂ€tta in mindre bussar för runt 20 resenĂ€rer. Linjen ansluter sen antingen till linje 420 i Krokek eller linje 11 och 12 i Åby, för vidare resa in till stan. NĂ€r det gĂ€ller linje 482, som nu finns i en bantad version i ett pilotprojekt, blir det en Ă„tergĂ„ng till tidigare turtĂ€thet.

För att genomföra förÀndringen krÀvs det inköp av nya bussar, sÄ linjerna kommer troligen inte börja gÄ förrÀn i december 2023.

– Förhoppningen Ă€r ju att de lyckas fĂ„ tag pĂ„ bussar sĂ„ de kan börja gĂ„ redan i juni, men vi kan inte lova nĂ„got, sĂ€ger Per Larsson.

Det var fÄ resande pÄ den hÀr strÀckan, varför Àr det vÀrt att lÀgga de hÀr pengarna?

– OmrĂ„det har utvecklats sen mĂ€tningen gjordes, det har byggts mĂ„nga villor och barnfamiljer flyttat in. Kommunen fortsĂ€tter ocksĂ„ att frigöra villatomter sĂ„ det kommer att bosĂ€tta sig fler hĂ€r och resandeunderlaget kommer att öka. Det var sĂ€kert rĂ€tt nĂ€r man mĂ€tte, men sen har det skett saker.

Per Larsson tycker att regionen behöver bli bÀttre pÄ att ha en dialog med kommunerna om vilka omrÄden som byggs ut och dÀrmed Àr i behov av kollektivtrafik.

– Jag kan se ett behov av att titta pĂ„ kollektivtrafiken över lag, framför allt nĂ€r det gĂ€ller landsbygden. Vi har gjort mycket förĂ€ndringar som har visat sig inte vara sĂ„ bra, sĂ€ger Britt-Marie Hamnevik Söderberg (L).

Eva-Britt Sjöberg var med som kommunens representant pÄ tisdagens presstrÀff i GetÄ.

Hur nöjd Àr du med det hÀr beslutet?

– PĂ„ en skala ett till tio, en elva! Det kĂ€nns vĂ€ldigt roligt att de faktiskt gör det hĂ€r sĂ„ att vi fĂ„r till en förĂ€ndring, sĂ€ger hon.

NĂ€r det gĂ€ller nedlagda linje 441 som trafikerade strĂ€ckan Norrköping– Östra Husby via Lundby, TĂ„by och Kuddby finns det dock inga glĂ€djebesked. 

– Vad vi har gjort i kommunen Ă€r ju att öppna upp skolskjutsarna för andra, men det Ă€r ju ingen reguljĂ€r linje, sĂ€ger hon. 

Eva-Britt Sjöberg tycker att det hÀr Àr nÄgot som Regionen borde se över en gÄng till.

– Om vi ska ha en levande landsbygd sĂ„ behöver vi ha en fungerande kollektivtrafik. För oss Ă€r det viktigt.

Detta har hÀnt

Beslutet om förÀndringarna i kollektivtrafiken beslutades av trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnden 2021. DÄ styrde S, MP, L och C, men alla partier stod bakom beslutet.

Den 13 juni slutade flera busslinjer pĂ„ landsbygden i Östergötland att gĂ„, medan man i stĂ€llet satsade pĂ„ tĂ€tare turer i pendlingsstrĂ„k. 

Störst protester vĂ„llade nedlĂ€ggningen av linje 441 som trafikerade strĂ€ckan Norrköping– Östra Husby, 482 mellan VĂ„nga och Norrköping och linje 432, mellan Norrköping och Kvarsebo.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!