Den 13 juni förra Ă„ret försvann ett antal busslinjer pĂ„ landsbygden nĂ€r Region Ăstergötland beslutade att satsa pĂ„ att öka turtĂ€theten i de stora pendlarstrĂ„ken. Protesterna blev stora nĂ€r linje 482 mellan Norrköping och VĂ„nga lades ner och likasĂ„ linje 432 som gick frĂ„n Norrköping via Ă by, Krokek och ut till Kvarsebo. Jan Owe-Larsson fick exempelvis 59 mejl frĂ„n arga boende lĂ€ngs SkĂ€rblackavĂ€gen.
â Det blev en bekrĂ€ftelse pĂ„ att det hĂ€r har nog gĂ„tt fel, sĂ€ger han.
Per Larsson (KD), regionrÄd, och Eva-Britt Sjöberg (KD), kommunalrÄd, var ute och trÀffade boende lÀngs StrandvÀgen i juni och förstod hur mycket beslutet pÄverkade folks vardag och deras möjligheter att ta sig till jobb och skola.
â Det Ă€r viktigt att vi frĂ„n politiskt hĂ„ll kan inse att hĂ€r Ă€r ett beslut som inte blev helt korrekt. DĂ„ Ă€r vi inte sĂ€mre frĂ„n politiken Ă€n att vi kan göra en insats, sĂ€ger Per Larsson.
De nya styrande i Regionen, Ăstgötasamverkan (M, KD och L med stöd av SD), har nu som förslag till beslut i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden att Ă„terupprĂ€tta de hĂ€r busslinjerna och tillföra sex miljoner kronor till detta.
PĂ„ den nya linjen 421 som ska trafikera strĂ€ckan Krokekâ Ă by via StrandvĂ€gen vill de sĂ€tta in mindre bussar för runt 20 resenĂ€rer. Linjen ansluter sen antingen till linje 420 i Krokek eller linje 11 och 12 i Ă by, för vidare resa in till stan. NĂ€r det gĂ€ller linje 482, som nu finns i en bantad version i ett pilotprojekt, blir det en Ă„tergĂ„ng till tidigare turtĂ€thet.
För att genomföra förÀndringen krÀvs det inköp av nya bussar, sÄ linjerna kommer troligen inte börja gÄ förrÀn i december 2023.
â Förhoppningen Ă€r ju att de lyckas fĂ„ tag pĂ„ bussar sĂ„ de kan börja gĂ„ redan i juni, men vi kan inte lova nĂ„got, sĂ€ger Per Larsson.
Det var fÄ resande pÄ den hÀr strÀckan, varför Àr det vÀrt att lÀgga de hÀr pengarna?
â OmrĂ„det har utvecklats sen mĂ€tningen gjordes, det har byggts mĂ„nga villor och barnfamiljer flyttat in. Kommunen fortsĂ€tter ocksĂ„ att frigöra villatomter sĂ„ det kommer att bosĂ€tta sig fler hĂ€r och resandeunderlaget kommer att öka. Det var sĂ€kert rĂ€tt nĂ€r man mĂ€tte, men sen har det skett saker.
Per Larsson tycker att regionen behöver bli bÀttre pÄ att ha en dialog med kommunerna om vilka omrÄden som byggs ut och dÀrmed Àr i behov av kollektivtrafik.
â Jag kan se ett behov av att titta pĂ„ kollektivtrafiken över lag, framför allt nĂ€r det gĂ€ller landsbygden. Vi har gjort mycket förĂ€ndringar som har visat sig inte vara sĂ„ bra, sĂ€ger Britt-Marie Hamnevik Söderberg (L).
Eva-Britt Sjöberg var med som kommunens representant pÄ tisdagens presstrÀff i GetÄ.
Hur nöjd Àr du med det hÀr beslutet?
â PĂ„ en skala ett till tio, en elva! Det kĂ€nns vĂ€ldigt roligt att de faktiskt gör det hĂ€r sĂ„ att vi fĂ„r till en förĂ€ndring, sĂ€ger hon.
NĂ€r det gĂ€ller nedlagda linje 441 som trafikerade strĂ€ckan Norrköpingâ Ăstra Husby via Lundby, TĂ„by och Kuddby finns det dock inga glĂ€djebesked.
â Vad vi har gjort i kommunen Ă€r ju att öppna upp skolskjutsarna för andra, men det Ă€r ju ingen reguljĂ€r linje, sĂ€ger hon.
Eva-Britt Sjöberg tycker att det hÀr Àr nÄgot som Regionen borde se över en gÄng till.
â Om vi ska ha en levande landsbygd sĂ„ behöver vi ha en fungerande kollektivtrafik. För oss Ă€r det viktigt.