Den 13 juni förra året försvann ett antal busslinjer på landsbygden när Region Östergötland beslutade att satsa på att öka turtätheten i de stora pendlarstråken. Protesterna blev stora när linje 482 mellan Norrköping och Vånga lades ner och likaså linje 432 som gick från Norrköping via Åby, Krokek och ut till Kvarsebo. Jan Owe-Larsson fick exempelvis 59 mejl från arga boende längs Skärblackavägen.
– Det blev en bekräftelse på att det här har nog gått fel, säger han.
Per Larsson (KD), regionråd, och Eva-Britt Sjöberg (KD), kommunalråd, var ute och träffade boende längs Strandvägen i juni och förstod hur mycket beslutet påverkade folks vardag och deras möjligheter att ta sig till jobb och skola.
– Det är viktigt att vi från politiskt håll kan inse att här är ett beslut som inte blev helt korrekt. Då är vi inte sämre från politiken än att vi kan göra en insats, säger Per Larsson.
De nya styrande i Regionen, Östgötasamverkan (M, KD och L med stöd av SD), har nu som förslag till beslut i trafik- och samhällsplaneringsnämnden att återupprätta de här busslinjerna och tillföra sex miljoner kronor till detta.
På den nya linjen 421 som ska trafikera sträckan Krokek– Åby via Strandvägen vill de sätta in mindre bussar för runt 20 resenärer. Linjen ansluter sen antingen till linje 420 i Krokek eller linje 11 och 12 i Åby, för vidare resa in till stan. När det gäller linje 482, som nu finns i en bantad version i ett pilotprojekt, blir det en återgång till tidigare turtäthet.
För att genomföra förändringen krävs det inköp av nya bussar, så linjerna kommer troligen inte börja gå förrän i december 2023.
– Förhoppningen är ju att de lyckas få tag på bussar så de kan börja gå redan i juni, men vi kan inte lova något, säger Per Larsson.
Det var få resande på den här sträckan, varför är det värt att lägga de här pengarna?
– Området har utvecklats sen mätningen gjordes, det har byggts många villor och barnfamiljer flyttat in. Kommunen fortsätter också att frigöra villatomter så det kommer att bosätta sig fler här och resandeunderlaget kommer att öka. Det var säkert rätt när man mätte, men sen har det skett saker.
Per Larsson tycker att regionen behöver bli bättre på att ha en dialog med kommunerna om vilka områden som byggs ut och därmed är i behov av kollektivtrafik.
– Jag kan se ett behov av att titta på kollektivtrafiken över lag, framför allt när det gäller landsbygden. Vi har gjort mycket förändringar som har visat sig inte vara så bra, säger Britt-Marie Hamnevik Söderberg (L).
Eva-Britt Sjöberg var med som kommunens representant på tisdagens pressträff i Getå.
Hur nöjd är du med det här beslutet?
– På en skala ett till tio, en elva! Det känns väldigt roligt att de faktiskt gör det här så att vi får till en förändring, säger hon.
När det gäller nedlagda linje 441 som trafikerade sträckan Norrköping– Östra Husby via Lundby, Tåby och Kuddby finns det dock inga glädjebesked.
– Vad vi har gjort i kommunen är ju att öppna upp skolskjutsarna för andra, men det är ju ingen reguljär linje, säger hon.
Eva-Britt Sjöberg tycker att det här är något som Regionen borde se över en gång till.
– Om vi ska ha en levande landsbygd så behöver vi ha en fungerande kollektivtrafik. För oss är det viktigt.