Det är indragningen av linje 432, som går från Norrköping via Åby, Krokek och ut till Kvarsebo, som får stora konsekvenser för Sofie Johansson. Idag tar hon sig till jobbet på ett äldreboende i Krokek med buss på 24 minuter. Efter den 13 juni kommer resan i stället ta 58 minuter, då hon måste åka in till Norrköping för att byta buss.
– Jag kommer att få åka klockan 05.20 på morgonen för att vara på jobbet kvart över sex och börja jobba klockan sju, säger hon.
– Jag vet att det finns fler pendlare än jag som drabbas. Och framför allt lider jag med alla de som bor längs med Strandvägen. De måste gå in till Krokek för att ta sig in till stan sen. Där är det många unga som drabbas, som varken har bil eller körkort. De måste förlita sig på att någon ska skjutsa dem.
Vad kände du när du fick veta om förändringarna?
– Min första tanke var om jag måste byta arbete. Men jag vill inte det eftersom jag studerar samtidigt.
Funderar du på att börja köra bil i stället?
– Det har jag inte råd med, eftersom jag bara jobbar 50 procent och studerar resten.
Sofie har en viss förståelse för att Östgötatrafiken inte kan köra busslinjer med alldeles för få resenärer, men menar att det finns andra lösningar.
– De skulle kunna köra med mindre bussar. Jag har en anhörig som jobbat hos Östgötatrafiken som säger att det finns mindre bussar, eller så får de väl köpa in det. Sen tycker jag inte att de behöver ha så många turer, utan de kan dra ner och anpassa turerna till när de flesta åker.
Åsa Bjerke, trafikchef på Östgötatrafiken, säger att främsta skälet till att linjen läggs ner är att den har för få resande.
Varför går det inte att dra ner på antalet turer och anpassa dem till när folk åker?
– Vi har mål vi jobbar efter och det är att få fler att resa hållbart. Ska man lyckas med det krävs en attraktiv kollektivtrafik, det är då det stora flertalet väljer att ta bussen framför bilen. Oftast är det så att kör du färre turer så är det ännu färre som åker.
Kan man inte sätta in mindre bussar då?
– Det kan man titta på. Men i grunden är det inte det som skapar en attraktiv kollektivtrafik.
Vad har du att säga till de utmed sträckan som drabbas?
– Det är alltid olyckligt för den enskilda som drabbas så klart, men satsningen görs för att få ett mer hållbart samhälle och få fler att åka kollektivt.