I början av november avslöjade affärsmannen Niclas Adler att det fanns planer att bygga SMR i Marviken genom hans iPower Group och Rolls Royce. Sen blev det politiskt kaos i Norrköping där kommunalrådet Reidar Svedahl (L) anklagades för att stå alltför nära Adler. Lägg därtill att det finns en konflikt mellan Niclas Adler och Norrköpings kommun som ska upp i rätten.
Sen tvingades Svedahl att ta timeout efter att olämpliga meddelanden skickats av Reidar Svedahl till en ung politiker. Nu har det gått en dryg månad sedan de avslöjade planerna om SMR. Och det har blivit helt tyst.
När Folkbladet kontaktar kommundirektören Anna Selander för att höra om det finns några kontakter mellan kommunen och Rolls Royce får vi veta att man sökt bolaget men utan att lyckas nå kontakt.
Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) svarar i ett sms att: "kommunen har i dagsläget inga formella ärenden kopplat till en eventuell etablering av bolaget i vår kommun. Men vi står givetvis redo att arbeta på olika sätt med RR (Rolls Royce) som vi gör med andra etableringar".
Vi frågade också kommunens näringslivsdirektör, Joakim Ljungqvist, om han tagit del av planerna i Marviken:
– Nej, har inte träffat någon part om detta, svarar han i ett mejl.
Så hur är det egentligen med en etablering av bolaget i Norrköping? Folkbladet kontaktade Niclas Adler, ursprungskällan, till påståendet om att Rolls Royce vill etablera sig i Norrköping.
– Vi har påbörjat arbetet med att förbereda tillståndsansökningar samt att forma samarbeten med rätt partners för både den el- och värmeenergi som produceras.
Är det helt klart att Rolls Royce ska bygga SMR i Marviken?
– Det förutsätter att alla tillstånd först finns på plats. Det är också viktigt med utfallet av pågående arbeten med Sveriges struktur för privata investeringar i kärnkraftsproduktion så att Sverige är konkurrenskraftigt för att attrahera internationellt kapital för den här typen av infrastruktur.
När finns produktionen igång?
– Det är helt beroende av tillståndsprocessen. Men vi arbetar med en projektplan som siktar på tidigt 2030-tal.
Har ni inlett några diskussioner med kommunen?
– Vi har haft inledande möten med kommunen som är positiv till etableringen.
Hur ser du på kommunalt veto i sammanhanget? Kommuner har ju stoppat vindkraftsprojekt som kommit långt.
– Vi bedömer att kommunen kommer att vara mycket positiv till och stödja byggnationen av Rolls Royce SMR i Marviken, givet att nödvändiga tillstånd finns på plats.
Att Reidar Svedahl inte finns med i processen just nu. Har det någon avgörande betydelse?
– Vi bedömer att det finns ett brett stöd för byggnation av SMR och för pålitlig fossilfri energiförsörjning i kommunen så det bör inte påverka processen framåt.
Ledande politiker i Norrköping säger att det i dagsläget ”inte finns några formella ärenden kopplat till en eventuell etablering av bolaget i vår kommun”. Kommunens högste tjänsteman säger att kommunen har sökt Rolls Royce ”utan att få kontakt”.
Hur kommenterar du dessa två utsagor?
– Jag kan inte svara på hur kommunen organiserar sina interna processer. Men Rolls Royce SMR och iPower Group har varit inbjudna till och deltagit på möte med företrädare för kommunen för att prata om planerna i Marviken. Vet inte heller vem på Rolls Royce SMR eller i vilket ärende Anna Selander sökt kontakt.