Den 24 januari i år skrev Folkbladet om Arbetsförmedlingens projekt tillsammans med vuxenutbildarna Astar och ett antal krögare i Norrköping. Tillsammans ville man utbilda arbetslösa till blivande servitörer och servitriser. En rekryteringsträff organiserades inför den fyra månader långa utbildningen som hade plats för 30 elever.
– Det är en fantastisk möjlighet, sa Astars enhetschef Mattias Hägneryd i januari.
Men när utbildningen väl kom igång ekade skolsalen på Sprängstensgatan tom. Endast sju arbetslösa dök upp.
– Det stämmer att det gått väldigt trögt att locka folk till yrket, säger Jonathan Domeij, utbildningsansvarig hos Astar i Norrköping.
Krogbranschen tappade under pandemin massor av kompetent personal när restaurangerna tvingades stänga och permittera anställda och det har inte varit någon enkel uppgift att locka tillbaka de yrkeskunniga.
– Trots stora ansträngningar har det varit svårt att få deltagare till projektet. Ändå ser det ut som om alla sju kommer att få jobb efter utförd utbildning, fortsätter Jonathan Domeij.
Utfallet var överraskande då Norrköping länge plågats av hög arbetslöshet.
– De sju som är med får en bred utbildning i dryckeskunskap och livsmedel, service med mera. Eleverna är ute på praktik tre dagar i veckan och så sitter man i skolbänken de övriga två.
Jonathan Domeij berättar att även andra yrkesutbildningar haft svårt att locka deltagare.
Trenden ser likadan ut i resten av landet.
Arbetsförmedlingen betalade förra året ut 34 miljoner kronor för tomma platser på arbetsmarknadsutbildningar, rapporterar Sveriges Radio. Trots regeringens mål om att fler ska utbildas har antalet hittills minskat i år. Arbetsförmedlingen betalar utbildningsföretagen för ett visst antal platser, även om de inte fylls.
Förra året betalade myndigheten sammanlagt 34,1 miljoner för outnyttjade platser, mer än fyra gånger så mycket som jämfört med 2020 då utbetalningarna uppgick till 7,9 miljoner.
Har restaurangbranschen ett dåligt rykte?
– Egentligen är det en fantastisk bransch. Samtidigt kan den nog av en del ses som ganska tuff och med en hård jargong. Så är det med många serviceyrken generellt.
Slutar Jonathan Domeij:
– Det är tråkigt att inte fler tar chansen för här finns stor personalbrist och goda möjligheter till jobb. Förhoppningen är ändå att detta ska ge lite ringar på vattnet.