Det har förekommit flera rapporter om den ansträngda arbetsmiljön på akutmottagningen på Vrinnevisjukhuset. Nyligen kunde Folkbladet exempelvis berätta om en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg från en djupt oroad sjuksköterska som berättade om en hårt pressad personal.
2 februari genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion på mottagningen. Inspektionen avslöjade flera problem som nu arbetsgivaren måste komma till rätta med.
Avdelningen får kritik för brister i arbetsmiljön på sammanlagt fem punkter. Den första och kanske tyngsta punkten handlar om arbetsbelastningen på kliniken och om den påverkar personalens hälsa. Myndigheten saknar en genomgripande undersökning som tar reda på hur förhållandet mellan krav och resurser påverkar personalens hälsa på både kort och lång sikt. Nu har akuten fått i uppdrag att ta fram en sådan undersökning.
"Om ni inte tillräckligt undersöker arbetsbelastningen kan det innebära att ni felbedömer risker och därför inte vidtar åtgärder för att komma tillrätta med risker för ohälsosam arbetsbelastning", skriver Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket skriver också att arbetsgivaren måste göra en skriftlig riskbedömning. Där ska det framgå vilka riskerna är och om de är allvarliga eller inte.
"Utifrån resultatet av riskbedömningen ska ni vidta de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Åtgärderna ska leda till minskade krav i arbetet och/eller till att resurser för arbetet tillförs", skriver myndigheten.
Utöver det här hade Arbetsmiljöverket synpunkter på vilka rutiner som finns för att kontinuerligt undersöka arbetsmiljön. Man saknade också rutiner för hur man genomför åtgärder för att förebygga ohälsa eller olycksfall i arbetet.
Myndigheten konstaterade också att det saknades rutiner för hur man kontrollerar effekterna av åtgärderna. Dessutom saknade Arbetsmiljöverket rutiner för hur avdelningen ger introduktion i arbetet till arbetstagare som är nya, vikarierar, har fått nya arbetsuppgifter eller återkommer efter längre frånvaro.
Myndigheten har aviserat att man ska återkomma till avdelningen 29 maj. Då ska arbetsgivaren redovisa hur man uppfyllt kraven och hur skyddsombud och arbetstagare har varit delaktiga i att uppfylla dessa.