Det var i maj 2022 som hopptornen i Lotorp och Bönnerbadet i Finspång stängdes av på grund av att dessa ansågs vara i för dåligt skick. Hopptornet i Lotorp fick rivas efter att kommunen tagit ett snabbt beslut efter skadegörelse och vandalisering vid badplatsen. Förra sommaren stod ett nytt hopptorn färdigbyggt vid samma plats.
En utredning har gjorts angående hopptornet vid Bönnerbadet, som visar att det inte uppfyller dagens krav på säkerhet och att det finns brister i konstruktionen som har stort underhållsbehov.
Därför har fastighetsavdelningen hos Finspångs kommun beslutat att riva hopptornet omgående.
– Det gick inte att rädda hopptornet. Det hade kostat alldeles för mycket och det hade varit svårt att uppfylla säkerheten, säger Ari Koivunen, enhetschef teknisk drift vid fastighetsavdelningen.
Rivningsarbetet pågår under närmaste veckorna.
– Det är ett ganska komplicerat arbete. Tornet måste skäras ner bitvis, sedan ska delarna fraktas bort. Därefter ska en trall byggas på plattformen som blir kvar och det ska dessutom bli en badtrappa.
Nuvarande sjumeterstornet, som byggdes på 1960-talet, rivs och ersätts av ett nytt tremeterstorn. Det monteras på en badbrygga, förankrad på land, som beräknas vara på plats under sommaren.
Hopptornet har varit avstängt sedan maj 2022. Varför har det tagit så lång tid till beslut?
– Vi har inte vetat hur vi ska gå tillväga. Vi har tittat på om det skulle gå att renovera, men kommit fram till att utifrån lagen om skydd av olyckor och myndigheten för samhällsskydd och beredskap, uppfylls inte kraven för att kunna vara säkra på att ingen ska skadas, säger Ari Koivunen.
Badplatsen är avstängd under veckorna 24– 27, när arbetet pågår.
Varför sker arbetet nu när badsäsongen har inletts?
– Det är för att marken är stabil. Vi måste ha kranbil nära stranden, det blir mindre skador då, säger Ari Koivunen.
Kommunen har gett uppdraget till Anderson & Baggman, som i sin tur anlitat Haga ROT för rivningsjobbet. Under onsdagen var ansvariga på plats för att förbereda arbetet.
– Hopptornet ska delas i 30-35 delar, sedan lyfts delarna till en mindre lastmaskin för vidare transport, säger Jim Löke, projektledare Haga ROT.
– Det mest utmanande med arbetet är hopptornets placering, med avståndet från strandkanten, säger Tobias Hellqvist, arbetsledare, Anderson & Baggman.