I Trafikverkets rapport, som kom för en tid sedan, beskrivs fyra alternativ som skulle pressa kostnaderna. I samtliga har den centralt belägna järnvägsstationen i Norrköping flyttats utanför stadskärnan.
Tidigare har politikerna sågat förslagen jäms med fotknölarna, nu ansluter sig Region Östergötland och Länsstyrelsen i Östergötland till kritiken.
Under en gemensam pressträff på onsdagen berättade representanter om hur man bland annat arbetat för att påverka riksdagsledamöterna från länet och infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) inför den avgörande infrastrukturpropositionen den 8 april.
– Det är helt avgörande vilken syn man har på Ostlänken och på stambanorna, ska det bli en snabbjärnväg vars syfte är att knyta ihop Stockholm, Göteborg och Malmö eller ska man se till att det även blir en regional utveckling mellan de stora knutpunkterna, säger landshövding Carl Fredrik Graf.
Han påtalar vikten av att den nationella planen genomförs.
– Vi har lagt ut väldiga resurser, om det blir ett nytt läge så är den kostnaden kastad i papperskorgen, säger Carl Fredrik Graf.
Han får medhåll av kommunstyrelsens ordförande i Linköping Niklas Borg (M).
– Jag hoppas att staten respekterar ingångna överenskommelser, samtidigt är jag ödmjuk inför kostnadsökningarna för Trafikverket, men det optimeringarsarbete för att få ner kostnaderna som lagts åt sidan är vi beredda att ta tag i igen genom samarbete med staten. Ett exempel är masshanteringen som både Norrköpings och Linköpings kommuner, som har många byggprojekt igång, kan använda sig av för att sänka kostnaderna, säger Niklas Borg.
Kritik riktas även mot att de nya alternativen inte ekonomiskt går att jämföra med det tidigare förslaget.
– Den samhällsekonomiska kalkylen i de nya förslagen går helt enkelt inte att jämföra eftersom man inte tittat på samma saker. Om vi skulle börja om med planeringsarbetet skulle det innebära betydligt fler än fem års försening säger kommunstyrelsens ordförande i Norrköping Olle Vikmång (S).
Dessutom har man köpt in mark, fått den anslutanden Kardonbanan på plats, planerat för flytt av godsbangården och börjat bostadsbyggandet i Inre hamnen i Norrköping.
– Det är orimligt att man, inte fem i tolv utan tio över tolv ändrar förutsättningarna, säger Olle Vikmång.