Många felkällor bakom rättsstatens bristande ordning och reda

Polisen har offentliggjort en underrättelserapport om kopplingar mellan grov organiserad kriminalitet och 18 företag som driver institutioner för omhändertagna barn och ungdomar på flera olika platser i Sverige.

Polisen har undersökt ett urval av de institutioner som tar emot barn och ungdomar i 11-21 årsåldern. Rätts- och socialstaten har en del tunga problem. Bland annat har kriminella aktörer nästlat in sig i ungdomsvårdens olika delar.

Polisen har undersökt ett urval av de institutioner som tar emot barn och ungdomar i 11-21 årsåldern. Rätts- och socialstaten har en del tunga problem. Bland annat har kriminella aktörer nästlat in sig i ungdomsvårdens olika delar.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Krönika2024-08-28 04:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mörkertalet kan vara stort; polisen har bara undersökt ett urval av de cirka 6-700 hem för vård och boende (HVB-hem) som drivs av privata ägare. 

I rapporten listas också antalet rymningar från HVB-hem och från den statliga institutionsstyrelsens ungdomshem under periooden januari-november 2023; 1200 ungdomar har rymt 1800 gånger. Drygt 80 av de 1200 rymlingarna har begått grova vapen- och mordanknutna brott medan de var på rymmen. Ett färskt exempel på hur det kan gå till: I måndags 26/8 mördades en 25- årig kriminell person i Malmö av en 18-åring som var på rymmen från ett HVB-hem i en annan del av Sverige.

Polisens rapport bjuder inte minst på en samling felkällor för rättsstatens tillkortakommanden. På sidan sju i rapporten, under just rubriken felkällor, skriver polisen:

  1. Kontrollen över vilka HVB-hem som finns, hur många personer som är placerade samt hur många som rymmer eller avviker är bristfällig. 
  2. Data från Inspektionen får vård och omsorg (IVO) är inte uppdaterad och kan visa fel på HVB-hemmets namn, om var de geografiskt befinner sig och om hemmen är aktiva eller inaktiva.
  3. Statens institutionsstyrelse (SiS) kan med hänvisning till sekretesslagstiftningen inte delge Polismyndigheten en lista med vilka individer som rymt.
  4. Placeringen vid HVB-hem sköts av kommunernas socialnämnder. Data om placeringarna är sålunda spridd på 290 kommuner.
  5. Data har därför inhämtats via polisens egna register över efterlysta och omhändertagna personer. Det finns felkällor även i detta sammanhang.

Utifrån alla dessa felkällor är det givetvis upprörande men inte så konstigt att grova brottslingar, inte så sällan i form av klan- och släktorganiserade nätverk, har lyckats ta sig in i den lukrativa vårdhemsbranschen. I sin rapport håller polisen det även för möjligt att sociala handläggare eller liknande på kommunerna kan ha släktband med de kriminella aktörer som driver HVB-hem. 

En fråga som polisen inte svarar på är om det är mer vanligt med rymningar (och med grova brott under rymningarna) vid de HVB-hem som drivs av kriminella aktörer? Men vara hur det vara vill med den saken. Hur man än vrider och vänder på saken så är det ju helt absurt att stat och kommun inte ens kan freda sina sociala omhändertaganden av kriminella barn och ungdomar från risken att bli omhändertagna av kriminella klaner och släkter. Så sant som det är sagt: Rättsstatens reformatorer har lång väg att gå innan Sverige har hunnit ikapp sin samtid.