Så gott som varje dag dyker det upp exempel på företeelser och offentliga myndighetsbeteenden som för 15–20 år sedan sågs som tämligen normala men som idag närmast är att betrakta som inbjudningskort till kriminella fester på skattebetalarnas och brottsoffrens bekostnad.
Justitieombudsmannens (JO) motivering (19 oktober 2023) för att rikta stark kritik mot Södertälje kommuns bakgrundskontroller av sina anställda kan tjäna som ett pedagogiskt exempel på behovet av att flytta rättsstatens paradigm från omtanke om brottslingarnas väl och ve och till en paradigm där omtanken om brottsoffrens och de skötsamma medborgarnas intressen står i förgrunden.
JO motiverade sitt beslut med bland annat nedanstående principiella deklaration: "JO menar att information om en arbetstagares belastningsregister är privat och vanligtvis känslig information som typiskt sett innebär ett påtagligt ingrepp i den personliga integriteten."
Malin Siwe på Expressens ledarsida (19 augusti 2024) skriver under rubriken "Fritidsgården från helvetet ligger i Örebro" om hur ett misstänkt grovt sexualbrott mot en liten flicka ledde till granskningar (bland annat i Nerikes Allehanda och i SVT Nyheter) som visade på omfattande kriminalitet bland de anställda på fritidsgården. Malin Siwe sammanfattade saken: "Förvånansvärt många i personalen var släkt. (--) Sju av de 31 anställda var dömda för brott. Den misstänkte förövaren åtalades så sent som i januari för flera fall av misshandel av minderårig och barnfridsbrott. Dessutom jobbade han under sommaren i en nära anhörigs namn. Två andra medarbetare dömdes till fängelse för blåljussabotage under korankravallerna i Sveaparken 2022. En fick två år och tio månader för att ha varit anförare i stenkastningen. En annan fick sex månader."
Det finns inga samhällen som helt kan skydda sina medborgare för risken att utsättas för allvarliga brott. Men varje sund rättsstat ska göra vad den kan för att försvåra för brottslighetens tillväxt och dess kriminella attacker. För att använda JO: s ord så handlar det om att göra moraliska och strategiska val mellan vilka "påtagliga ingrepp i den personliga integriteten" som man framförallt vill förhindra. JO: s fokus på att i första rummet värna brottslingens rätt att hålla sitt brottsregister hemligt är hårt knutet till den paradigm som underlättar organiserad brottslighet.
En statlig utredare arbetar nu med förslag på lagar som gör bakgrundskontroller möjliga och obligatoriska. Det är bra. Men som sagt. Det är lång väg att gå.