Under seklernas gÄng har mycket givetvis förÀndrats, spÀtts ut och pÄverkats av andra idéer och tankemönster Àn de strikt kristna. PÄsken Àr ett tydligt exempel pÄ denna utveckling. BerÀttelser om Jesus pÄ Golgatas kors existerar parallellt med moderna pÄskfesttraditioner.
PÄskafton Àr ett slags ingenmansland i det passionerade kristna dramat om Jesu död och uppstÄndelse. PÄ pÄskafton hÀnder just ingenting. PÄ skÀrtorsdagen har Jesus brutit bröd och druckit vin för sista gÄngen med sina lÀrjungar. Senare pÄ natten - efter det som kyrkan dÀrefter betraktar som den "första nattvarden" - blir Jesus förrÄdd av en av sina lÀrjungar och grips av romerska soldater. PÄ lÄngfredagen döms Jesus till döden och bÀr sitt kors upp till Golgata dÀr han spikas upp invid tvÄ rövare som ocksÄ dömts till döden genom korsfÀstning. PÄskdagen Àr den kristna kyrkans stora glÀdjedag; det Àr dÄ pÄsken börjar pÄ allvar för kyrkofolket. Det Àr pÄ pÄskdagen som folket fÄr veta att Kristus Àr uppstÄnden. PÄ annandag pÄsk visar sig den uppstÄndne Jesus för nÄgra av sina lÀrjungar. Men pÄ pÄskafton Àr Jesus bara död.
SÄsom pÄsktraditionen har utvecklats sÄ har denna "döda" pÄskafton utvecklats till pÄskens mer livliga festdag dÀr Àven pÄskharar och försenade pÄskkÀringar fÄr plats utan att det skaver. LÄngfredagen har haft ett starkare grepp om vÄra beteenden och tankar. Det Àr först under det senaste halvseklet som det blivit allmÀnt okontroversiellt att roa sig och skratta och dansa pÄ lÄngfredagen.
Linköpings tidigare biskop, vĂ„r nuvarande Ă€rkebiskop Martin ModĂ©us visar i sin bok "Levande tillsammans med Kristus (2016) flera prov pĂ„ ett förĂ€ndringsinriktat ledarskap. BĂ€st Ă€r nog ModĂ©us förklaring av varför den tilltagande sekulariseringen i samhĂ€llet gynnar kyrkan. Sekulariseringen bidrar till mĂ€nniskors uppbrott frĂ„n âförtryckande religiösa strukturerâ och frĂ„n de gamla tider dĂ„ âkyrkan ville ha makt över mĂ€nniskors tankar och livsstil.â
Dan Korn Àr inne pÄ samma helgtema i sin vansinnigt roliga (lÀro)bok "Som om Gud fanns" (2019). Jag citerar: "Midsommar Àr i sanning ett mÄngkulturellt evenemang. NÀr vi utan öron och svansar skuttar runt midsommarstÄngen sÄ agerar vi i förkristna, kristna och efterkristna kulturer. Midsommarblotet, firandet av profeten och helgonet Johannes Döparen och den sekulÀra mÀnniskans festlust har smÀlt samman till en riktig panghelg."
PÄskens passionsdrama Àr viktigt för mig. Inte pÄ nÄgot bokstavstroget sÀtt. Men pÄ ett sÀtt som handlar om den djupa betydelse för vÄrt sÀtt att leva och tÀnka som pÄsken har. NÄgra stÀnk allvar gör helgens glÀdje större.