Men det gick inte visade det sig. Det fanns nämligen inga tider att boka! I samma veva läste jag en artikel i en av ortens lokaltidningar där en chef intervjuades om Folktandvårdens problem. Chefen medgav att det fanns vissa "utmaningar" med att rekrytera tandläkare men att regionen nu beslutat anställa två nya chefer (!) för att ta tag i problemen. Den anekdoten har fastnat i mitt minne. Och ju mer jag läst från till exempel läkare i Västra Götalandsregionen, Riksrevisionen, professorerna Johan Alvehus och Gustaf Kastberg Weichselberger och inte minst forskaren Hedi bel Habib som med gedigen bakgrund diskuterar "Överbemanningen utanför kärnverksamheten" i flera artiklar i Folkbladet, desto mer har jag insett hur mycket kommuners och landstingskommuners oförmåga att styra på så sätt att kärnverksamheten står i centrum i den offentliga sektorn betyder för de stora problem som finns i det offentliga välfärdsarbetet.
Hedi bel Habib pekar på att administration bara är en liten del av problembilden: "Den största delen av omotiverade kostnader i offentlig sektor orsakas idag av överbemanning utanför kärnverksamheten." Han jämför bland annat hur många kommunala årsarbetare per 1000 innevånare som finns i Stockholms, Västra Götalands och Skånes län: "Västra Götalands län har en överbemanning på 60.000 kommunanställda. Skåne län har en överbemanning på cirka 40 000 kommunanställda." Och eftersom överbemanning är vanligast utanför kärnverksamheten är det där problemen finns.
Läkarna i Västra Götaland kan konstatera att "verksamhet utan patientkontakt har vuxit på bekostnad av vanlig vård. Exempelvis är 600 på koncernkontoret och hundratals ute på sjukhusen anställda som “utvecklare” i någon form. Idén om att regionen behöver “utvecklare” är en skrivbordsprodukt från detta luftslott för meningslös verksamhet." Professorerna skriver i DN att det är "allt mindre attraktivt att arbeta i den klientnära verksamheten då arbete utanför den verksamheten ger högre lön och bättre villkor. Det leder till att fokus flyttas bort från kärnverksamheten." Riksrevisionen skriver: En analys av personalstatistik för 204 myndigheter visar att kärnverksamhetens andel av personalstyrkan har minskat sedan 2010. Det beror främst på att antalet anställda på olika chefsbefattningar har ökat."
Kort sagt: Folktandvårdens chefer är nog bra på möten och pm och konferenser. Men att laga och fixa i kärnverksamhetens munnar; det fixar de inte.