Nu går hon en arbetsintegrerad utbildning inom Teach for Sweden för att bli högstadielärare i naturorienterande ämnen. Hon varvar sitt arbete som lärare på Råsslaskolan i Kolmården med ledarskapsstudier.
För lite drygt ett år sedan intervjuades hon av Folkbladets nyhetsredaktion som frågade hur "det kändes" att vara lärare med en termins erfarenheter i bagaget? Anna Edebo svarade att det "går upp och ner." Vissa dagar kunde hon känna stolthet över att som lärare kunna "göra skillnad" och se hur "elever som man har satsat mycket tid på har presterat bra". Men det finns också andra mer "jobbiga" dagar: "För det finns elever som är gränslösa. Och hur ska man hantera det? I den professionella rollen får jag inte bli arg, men ibland blir jag det av barn som inte visar respekt, och då känns det som ett misslyckande. Jag vill ju nå fram även till dem." (Folkbladet 7/2 2023)
I fredags den 16 februari hade jag glädjen att kunna publicera en debattartikel i Folkbladet där Anna Edebo mycket pedagogiskt och genomtänkt utvecklade sina tankar om vad skolan kan och borde göra för att möta de här "gränslösa och respektlösa" skolbarnen på ett bättre sätt än vad som sker idag.
I dagens modell får de här barnen upprepade återkopplingar om att de är "odugliga" och underkända i ämne efter ämne. Anna Edebo ifrågasätter med starka argument vitsen med att år efter år tvinga kvar barnen i samma skolsystem: "De är i skolan, men går inte på lektionerna. De eleverna stör och förstör. (...) Andra hjälpbehövande elever blir utan stöd, ofta är det de tysta tjejerna..."
Edebo beskriver hur negativa cirklar påverkar alla: "Samhället misslyckas när elever tillåts vara kvar i skolan trots upprepade kränkningar mot lärare och andra elever. De elever som får sin arbetsmiljö förstörd, på grund av andra elever som inte följer reglerna, tappar förtroende för samhällskontraktet. Vårdnadshavare oroar sig för sina barns trygghet."
Anna Edebo tänker i individ- och samhällsprocesser. Utöver erfaren ingenjör och snart färdig lärare är hon ledamot för Centerpartiet i fullmäktige i Norrköping. Hon har helhetsbilden kort sagt. Hennes förslag till formel för skolan i Norrköping är tydligt kärnfull: "Om en elev får underkänt i mer än fem ämnen efter sjuan, trots anpassningar och särskilt stöd anser jag att detta ska vara en inträdesbiljett till en annan typ av skola/lösning." Jag håller med. Anna Edebo utstrålar kompetens och vilja. Norrköping bör lyssna på henne.