Han har säkert tänkt på mycket annat också under alla sina år och dagar som vd på Curt Nicolin gymnasiet CNG i Finspång. Han var med från starten 1996 och var vd ända fram tills för några år sedan då Magnus Ekenblom - som kom från ett arbete som rektor på den fina Nyströmska skolan i Söderköping - axlade rollen som vd i CNG.
– Jag ville gärna arbeta vidare som lärare under några år och då allra helst på CNG. Men sådant kan vara känsligt. Så för mig var det självklart att "nye Magnus" skulle avgöra om han ville ha "den gamle" kvar i lokalerna. Det ville han och det gjorde mig glad och därför kan jag nu sitta här och planera matematikundervisningen tillsammans med kollegor från vår yrkesprogram för Vård och Omsorg, berättade Magnus Schenström för mig när vi träffades någon vecka in på sommarlovet i år.
Han har inte bara tänkt mycket på matematik. Han har också läst väldigt mycket om matematik och han har undervisat, handlett, peppat, stöttat och stärkt mängder med elever i de matematiska mysterierna. Magnus Schenström gillar inte att jag skriver "mysterierna."
– Matten är ett speciellt, mytiskt och "farligt" ämne i huvudet på många av eleverna som kommer hit från grundskolan. Jag vet inte hur det går till när det blir på det viset men det ställer till det helt i onödan. Någonstans under vägen genom grundskolan så sätter sig matterädslan fast. Matte blir något att försöka undvika och minimera när det ska väljas till gymnasiet, sa Magnus Schenström.
Han lägger ner mycket tid och uppfinningsrikedom för att förmå eleverna att upptäcka att de inte behöver vara rädda för matten. I yrkesprogrammen arbetar de mycket med "integrerad matematik" där tänkandet i siffror avdramatiseras och vardagliggörs när det integreras in i alla de möjliga arbetsuppgifter som en undersköterska kan behöva utföra inom akutsjukvården, på vårdavdelningar, inom omsorgerna eller i hemtjänsten.
– Att räkna på recept är till exempel en mycket bra övning som förbereder eleverna för tänkbara moment i det kommande arbetslivet och som också medger integration med matematik. Ett recept för 4 personer; hur omvandla det till 24 eller till 104 personer? Hur ska man tänka, hur ska man räkna? För att inte tala om "läkemedelsräkning" där undersköterskor ofta behöver kunna utföra matematiska beräkningar för att ge mediciner på ett rätt sätt, sa Magnus Schenström.
Curt Nicolin som givit namn till skolan där Schenström och jag sitter och talar om matematik denna sommardag 2022, var en av 1900-talets största ingenjörer och företagsledare. 1945 sände Wallenbergarna ner honom till det som idag är Siemens och som då var STAL - Svenska Turbinfabriks Aktiebolaget Ljungström - i Finspång där han skördade stora framgångar. På sin hemsida har CNG ett citat av Curt Nicolin.
”Om Sverige som industrination ska klara sig bra, behöver vi få fram en ny sorts vildhjärnor – industritekniker med förmåga att kombinera sina olika, djärva idéer om mekanik, datorer och miljö till nya humanitära lösningar.”
Magnus Schenström gillar det där med "vildhjärnor". Dels därför att han ser kopplingar mellan matematik och vildhjärnor.
– Jag har en känsla av att matteundervisningen alltför ofta pendlar mellan "rätt eller fel." Elever som får tillbaka sina matteprov med en massa röda bockar får lätt en känsla av att bara göra fel hela tiden. I många andra ämnen i skolan har vi en mer resonerande och diskuterande attityd för att få eleverna att öppna och vidga sitt tänkande, släppa loss sina hjärnor och kunna växa till i kunskap, sa Magnus Schenström.
Han berättade att han försöker avstå från "fel/rätt" i sin undervisning.
– Matematik är en avancerad och flerbottnad mix av vetenskap, siffror och filosofi. När mina elever tar sig an matematiska problemlösningar så vill jag uppmuntra dem; försöka hjälpa dem att tänka vidare. Jag vill försöka få dem att inte vara rädda för att göra fler försök, tänka på ett annat sätt för att komma fram till andra svar på mattefrågorna, berättade Magnus.
Curt Nicolins ord om "djärva idéer" för industrinationens bästa tilltalar honom också ur ett bredare samhällsperspektiv.
– Vi speglar numera samhällets båda huvudfundament på ett bättre sätt. Dels har vi fokus på industrin som bidrar till att pengarna kommer in till Sverige och dels visar vårt Vård- och omsorgsprogram på något av det viktigaste att använda pengar till. Sådana samhällsekvationer uppskattar jag både som mattelärare och medborgare, sa Magnus Schenström.