Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

VÀlfÀrdens grundproblem Àr knappast ett marknadsmisslyckande

Viktiga framgÄngsfaktorer för att vÀnda negativa skolresultat Àr just att sÀkra kontinuiteten, vilket Àr svÄrt att vidmakthÄlla vid mÄnga rektors- och lÀrarbyten.


Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson fÄr mothugg av

Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson fÄr mothugg av

Foto: Judit Nilsson / SvD / TT

Debatt2024-04-13 09:55
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Socialdemokraterna tar fram en ny politik och partiet lovar nu att "stĂ€da upp marknadskaoset" i vĂ€lfĂ€rden. Det Ă€r huvudbudskapet i ett tal frĂ„n partiledaren Magdalena Andersson dĂ€r hon pekar ut partiets strategi framĂ„t. Magdalena Andersson glömmer dock att 84 procent av landets grundskoleelever idag gĂ„r i en kommunalt driven skola och bara 16 procent i friskolor. Av den totala verksamheten inom vĂ„rd, skola och omsorg utförs bara 18 procent av privat regi och 82 procent i offentlig regi. 

Att mot bakgrund av dessa data hÀvda att vÀlfÀrdens grundproblem skulle vara ett marknadsmisslyckande ger ingen korrekt politisk vÀgledning för eventuella reformer. Risken med en sÄdan retorik Àr att partiet missar grundproblemet i skolan i synnerhet och i vÀlfÀrdssektorn i allmÀnhet.

1. Brist pĂ„ kontinuitet Ă€r skolans grundproblem

LĂ€rande organisationer Ă€r kĂ€nsliga för personalbyten och kontinuiteten i verksamheten Ă€r en förutsĂ€ttning för elevernas lĂ€rande. BĂ„de nationella och internationella studier visar att lĂ„gpresterande skolor uppvisar för mĂ„nga lĂ€rar- och rektorsbyten som hindrar kontinuitet och likvĂ€rdighet. Detta ger sĂ€mre skolresultat oavsett regiform eller elevbakgrund. För mĂ„nga lĂ€rarbyten ger generellt lĂ„gpresterande skolor och skapar en dominoeffekt som vĂ€rst drabbar elever med lĂ€gre socioekonomisk status, nedsatt funktion eller annan etnisk bakgrund. 

 I rapporten "Huvudmannens arbete för kontinuitet pĂ„ skolor med mĂ„nga rektorsbyten" konstaterar Skolinspektionen att mĂ„nga rektorsbyten riskerar försĂ€mra elevernas förutsĂ€ttningar att nĂ„ mĂ„let. Skolor med negativ resultatutveckling kĂ€nnetecknas av frekventa lĂ€rarbyten och tĂ€ta rektorsbyten. Viktiga framgĂ„ngsfaktorer för att vĂ€nda negativa skolresultat Ă€r just att sĂ€kra kontinuiteten, vilket Ă€r svĂ„rt att vidmakthĂ„lla vid mĂ„nga rektors- och lĂ€rarbyten.

2. LĂ„ngvarig systemspricka i skolans styrning

Bristande kontinuitet i skolan förvĂ€rras av kombinationen av kommunalisering och friskolereformen som gör att det svenska skolsystemet idag har alltför mĂ„nga styraktörer, pĂ„ bĂ„de nationell och lokal nivĂ„. Ansvarsfördelningen Ă€r inte tydlig, och ansvar och befogenheter hĂ€nger inte alltid ihop. Systemet Ă€r splittrat och det finns inget sammanhĂ„llet nationellt skolsystem. I dagslĂ€get ansvarar staten tillsammans med omkring 1600 olika huvudmĂ€n för utbildningen i grundskolan och gymnasiet. Skolan styrs idag pĂ„ olika sĂ€tt i 290 kommuner. Till detta bör lĂ€ggas 828 fristĂ„ende skolenheter inom grundskolan och 460 fristĂ„ende skolenheter inom gymnasieskolan som styrs av privata huvudmĂ€n. 

Detta Àr en systemspricka som nu har pÄgÄtt i mer Àn 30 Är och har inte gynnat skolsystemet och utvecklingen tycks gÄ mot allt sÀmre resultat nÀr det gÀller likvÀrdighet och skolresultat. Bristande systemintegrering mellan olika styraktörer försvagar styrningsstrukturerna avsevÀrt och detta leder till bÄde försÀmrad likvÀrdighet och sÀmre skolresultat.

Det rÄder idag en politisk oenighet angÄende skolans huvudmanskap och styrning. De befintliga utredningarna Àr mÄnga, men ingen av dessa har kommit fram till ett anvÀndbart beslutsunderlag för hur likvÀrdigheten och skolresultat i skolan ska förbÀttras.

3. En systematiserad vÀlfÀrdsbyrÄkrati fördyrar vÀlfÀrden i onödan

En annan systemspricka Ă€r den invasiva byrĂ„kratin inom offentlig sektor. Resurser som borde styras till kĂ€rnverksamheten anvĂ€nds idag inom ledningsfunktioner, administration eller politisk organisation. Resultatet blir ett gigantiskt resursslöseri med sĂ€mre vĂ€lfĂ€rd kombinerat med stora offentliga utgifter som följd.

En lösning Ă€r en avbyrĂ„kratiserad offentlig sektor, dĂ€r myndighetsinstruktioner, regleringsbrev och styrsignaler till kommuner och regioner reformeras för kunna styra skattemedel till  kĂ€rnverksamheten. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt blir den offentliga förvaltningen mer trĂ€ffsĂ€ker för att pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt Ă€n idag  tillgodose medborgarnas behov. Uppskattningar baserade pĂ„ internationella jĂ€mförelser visar att en avbyrĂ„kratiserad modell för den offentliga sektorn skulle kunna Ă„rligen frigöra motsvarande  300 miljarder kronor frĂ„n onödiga strukturer och sidoverksamheter som istĂ€llet skulle föras över till vĂ€lfĂ€rdens kĂ€rnverksamhet eller anvĂ€ndas för att sĂ€nka skatter vid behov. Dessa Ă„tgĂ€rder föreslĂ„s av mig i en helt ny rapport med titeln ”En avbyrĂ„kratiserad förvaltning kan ge bĂ€ttre tillvĂ€xt och vĂ€lfĂ€rd för 300 miljarder kronor lĂ€gre skatter”