Socialdemokraterna tar fram en ny politik och partiet lovar nu att "stÀda upp marknadskaoset" i vÀlfÀrden. Det Àr huvudbudskapet i ett tal frÄn partiledaren Magdalena Andersson dÀr hon pekar ut partiets strategi framÄt. Magdalena Andersson glömmer dock att 84 procent av landets grundskoleelever idag gÄr i en kommunalt driven skola och bara 16 procent i friskolor. Av den totala verksamheten inom vÄrd, skola och omsorg utförs bara 18 procent av privat regi och 82 procent i offentlig regi.
Att mot bakgrund av dessa data hÀvda att vÀlfÀrdens grundproblem skulle vara ett marknadsmisslyckande ger ingen korrekt politisk vÀgledning för eventuella reformer. Risken med en sÄdan retorik Àr att partiet missar grundproblemet i skolan i synnerhet och i vÀlfÀrdssektorn i allmÀnhet.
1. Brist pÄ kontinuitet Àr skolans grundproblem
LÀrande organisationer Àr kÀnsliga för personalbyten och kontinuiteten i verksamheten Àr en förutsÀttning för elevernas lÀrande. BÄde nationella och internationella studier visar att lÄgpresterande skolor uppvisar för mÄnga lÀrar- och rektorsbyten som hindrar kontinuitet och likvÀrdighet. Detta ger sÀmre skolresultat oavsett regiform eller elevbakgrund. För mÄnga lÀrarbyten ger generellt lÄgpresterande skolor och skapar en dominoeffekt som vÀrst drabbar elever med lÀgre socioekonomisk status, nedsatt funktion eller annan etnisk bakgrund.
I rapporten "Huvudmannens arbete för kontinuitet pÄ skolor med mÄnga rektorsbyten" konstaterar Skolinspektionen att mÄnga rektorsbyten riskerar försÀmra elevernas förutsÀttningar att nÄ mÄlet. Skolor med negativ resultatutveckling kÀnnetecknas av frekventa lÀrarbyten och tÀta rektorsbyten. Viktiga framgÄngsfaktorer för att vÀnda negativa skolresultat Àr just att sÀkra kontinuiteten, vilket Àr svÄrt att vidmakthÄlla vid mÄnga rektors- och lÀrarbyten.
2. LĂ„ngvarig systemspricka i skolans styrning
Bristande kontinuitet i skolan förvÀrras av kombinationen av kommunalisering och friskolereformen som gör att det svenska skolsystemet idag har alltför mÄnga styraktörer, pÄ bÄde nationell och lokal nivÄ. Ansvarsfördelningen Àr inte tydlig, och ansvar och befogenheter hÀnger inte alltid ihop. Systemet Àr splittrat och det finns inget sammanhÄllet nationellt skolsystem. I dagslÀget ansvarar staten tillsammans med omkring 1600 olika huvudmÀn för utbildningen i grundskolan och gymnasiet. Skolan styrs idag pÄ olika sÀtt i 290 kommuner. Till detta bör lÀggas 828 fristÄende skolenheter inom grundskolan och 460 fristÄende skolenheter inom gymnasieskolan som styrs av privata huvudmÀn.
Detta Àr en systemspricka som nu har pÄgÄtt i mer Àn 30 Är och har inte gynnat skolsystemet och utvecklingen tycks gÄ mot allt sÀmre resultat nÀr det gÀller likvÀrdighet och skolresultat. Bristande systemintegrering mellan olika styraktörer försvagar styrningsstrukturerna avsevÀrt och detta leder till bÄde försÀmrad likvÀrdighet och sÀmre skolresultat.
Det rÄder idag en politisk oenighet angÄende skolans huvudmanskap och styrning. De befintliga utredningarna Àr mÄnga, men ingen av dessa har kommit fram till ett anvÀndbart beslutsunderlag för hur likvÀrdigheten och skolresultat i skolan ska förbÀttras.
3. En systematiserad vÀlfÀrdsbyrÄkrati fördyrar vÀlfÀrden i onödan
En annan systemspricka Àr den invasiva byrÄkratin inom offentlig sektor. Resurser som borde styras till kÀrnverksamheten anvÀnds idag inom ledningsfunktioner, administration eller politisk organisation. Resultatet blir ett gigantiskt resursslöseri med sÀmre vÀlfÀrd kombinerat med stora offentliga utgifter som följd.
En lösning Ă€r en avbyrĂ„kratiserad offentlig sektor, dĂ€r myndighetsinstruktioner, regleringsbrev och styrsignaler till kommuner och regioner reformeras för kunna styra skattemedel till kĂ€rnverksamheten. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt blir den offentliga förvaltningen mer trĂ€ffsĂ€ker för att pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt Ă€n idag tillgodose medborgarnas behov. Uppskattningar baserade pĂ„ internationella jĂ€mförelser visar att en avbyrĂ„kratiserad modell för den offentliga sektorn skulle kunna Ă„rligen frigöra motsvarande 300 miljarder kronor frĂ„n onödiga strukturer och sidoverksamheter som istĂ€llet skulle föras över till vĂ€lfĂ€rdens kĂ€rnverksamhet eller anvĂ€ndas för att sĂ€nka skatter vid behov. Dessa Ă„tgĂ€rder föreslĂ„s av mig i en helt ny rapport med titeln âEn avbyrĂ„kratiserad förvaltning kan ge bĂ€ttre tillvĂ€xt och vĂ€lfĂ€rd för 300 miljarder kronor lĂ€gre skatterâ