Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Höjda anslag för väghållare

Rättvisa villkor. Dagens debattör vill se mer jämlika villkor för alla de väghållare som ansvarar för alla enskilda vägar i länet.

Rättvisa villkor. Dagens debattör vill se mer jämlika villkor för alla de väghållare som ansvarar för alla enskilda vägar i länet.

Foto: Gavér Börje

Debatt2018-04-11 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vägnätet i Sverige är uppdelat på olika väghållare och vägarna är antingen allmän väg eller enskild väg. För de allmänna vägarna kan antingen staten eller kommunerna vara väghållare, medan för de enskilda vägarna är en organisation, till exempel vägförening, samfällighetsförening eller vägsamfällighet och i vissa enstaka fall en enskild markägare, ansvariga väghållare. Tyvärr råder det en missuppfattning om att enskild väg är något slags privat väg, vilket alltså Inte är fallet. Skillnaden är att Du och jag åker på en väg som de boende runt densamma får svara för underhållet.

Mer att läsa: Minns ni era löften till oss?

I Östergötland finns idag 17 000 kilometer väg som är klassad som enskild väg medan 7 000 kilometer väg är allmän väg och så ser det ut i hela landet. De flesta vägarna är klassade som enskild väg.

För en del av de enskilda vägarna kan väghållarna söka statsbidrag för att finansiera del av driftskostnaderna samt investeringar i vägarna och se till att vägarna håller en hög transportkvalitet och uppfyller medborgarnas och näringslivets behov. De statliga bidrag som ges till investeringar görs genom det så kallade Länstransportanslaget som numera Region Östergötland prioriterar. Det finns också i vissa fall kommunala bidrag att söka.

Mer att läsa: Bättre ordning på Jarméus tid.

När Trafik- och samhällsplaneringsnämnden antog förslaget till Länstransportplan för regionala infrastruktur investeringar i höstas höjdes anslaget för bidrag till investeringar i enskilda vägar till 36 miljoner kronor. (Tidigare 20 miljoner) Det är pengar som väghållare för enskilda vägar kan söka.

När det gäller vilka väghållare som får statliga bidrag finns det en god kontroll över hur det ser ut men när det gäller de kommunala bidragen finns ingen övergripande bild och det är väldigt olika från kommun till kommun.

För att skapa en samordning kring de här frågorna vill vi att Regionutvecklingskontoret ges i uppdrag att se över hur investeringsbehoven för enskilda vägar ser ut i Östergötland och hur det ser ut med bidragsgivandet från de olika kommunerna. Det är inte bra att villkoren är olika, vi vill se att det blir ordning och reda och mer jämlika villkor mellan kommunerna i Östergötland.