Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bättre ordning på Jarméus tid

Tongivande då. Manne Jarméus - nu framliden men på bilden firande sin 95-årsdag - var en ledande S-politiker i Norrköping som dagens debattör minns med uppskattning.

Tongivande då. Manne Jarméus - nu framliden men på bilden firande sin 95-årsdag - var en ledande S-politiker i Norrköping som dagens debattör minns med uppskattning.

Foto: Larsson Björn

Debatt2018-03-23 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När jag läste Sture Valunds insändare om vägföreningen i Åby kände jag frustrationen stiga över kommunens svek mot de överenskomna villkoren i samband med kommunsammanslagningen

Jag var själv med på den tiden som sammanslagningen mellan Norrköping och kranskommunerna skedde. I de förhandlingar som fördes var den nya kommunens ansvar för skötsel och underhåll av vägarna en viktig frågorna. De då tongivande politikerna i Norrköping, Wernersson och Jarméus, var ense med kranskommunerna om att den nya kommunen på ett likartat sätt skulle ansvara för skötsel och underhåll av vägar, grönområden, allmän platsmark o.s.v. och det skrevs avtal om detta. Vägföreningarna skulle finnas kvar och uppbära statsbidrag som överfördes till kommunen på samma sätt som i de tidigare kommundelarna. Det visade sig vara ett misstag att behålla vägföreningarna. När kommunen senare letade efter besparingar hade en ny generation politiker inga samvetskval över att helt sonika säga upp avtalet om vägunderhåll och vältra över kostnader på många miljoner på de som bor i kranskommunerna.

Men ytterområdenas skattebidrag till gatorna i Eneby, Smedby, Ektorp, Skarphagen m.m. tar man emot. Så dels ska de som bor i ytterområdena betala eget vägunderhåll och dels vara med och betala till gatorna i Norrköping

För några år sedan beslutade fullmäktige att kommunen skulle ta över vägföreningarnas verksamhet igen. Det går verkligen trögt. Viljan att verkställa beslutet verkar låg. Dessutom är villkoren från kommunen unik för Sverige, enligt juristerna på Riksförbundet Enskilda Vägar.

I exempelvis Linköping beslutade man att kommunen skulle ta över vägföreningarna i förorterna och efter förrättning blev kommunen huvudman. Vägföreningarna avskaffades. Enkelt och rättvist.

Någon i dag tongivande politiker får gärna förklara varför innevånarna i kommunen inte ska behandlas rättvist.

Läs mer om