Senast nästa år skall det finnas ett så kallat säkerhetsspår på samtliga travbanor i Sverige. Det byggs innanför innerspåret så att det vid behov går att styra undan på smidigt sätt och öka säkerheten för tävlande ekipage. Några banor är redan klara och på Mantorp är planen att bygga under första kvartalet 2021 då banan också kommer att vara tillfälligt stängd för tävlingar.
Problemet är att det kostar pengar.
Stora pengar.
– Kostnaderna kan variera kraftigt. Vissa banor kan kanske komma undan med 900 000 kronor medan det för andra kan handla om fyra miljoner. Vi hamnar högt upp där, säger Linda Nordvall och berättar att ett nytt startspår även tvingar fram byte av belysning och andra förändringar på bananläggningen.
Travbanorna får inga pengar från centralt håll utan måste själva stå för all finansiering.
– Vi jobbar intensivt med det nu och det är bara att erkänna att jag känner en jättestor oro. På något sätt får vi försöka att lösa det, säger Linda Nordvall.
Har ni ansökt om dispens för att få göra det senare?
– Ja, vi har fått nej där.
Som Sporten har berättat tidigare har coronapandemin slagit hårt mot travbanorna, även om tävlingarna fortsätter och det spelas mycket. Men allting sker utan publik, vilket inte minst slår hårt vid större evenemang som V75-dagar.
– Det är en väldigt liten del av spelet som tillfaller banorna. Vårt stora tapp just nu är att vi inte kan arrangera några ridsporttävlingar, säger Nordvall.