Snart elva månader har gått sedan vargföraren Henderson skadades svårt när han, i den allsvenska semifinalen mellan Smedernas Team Rapid och Indianerna, flög över luftstaketet och landade mot en stolpe på andra sidan.
Samtliga revben bröts, ena lungan punkterades och ryggen fick en fraktur med operation på Karolinska i Solna och flera sjukhusnätter som följd. Daniel hade änglavakt och klarade sig efter omständigheterna bra. I dag är han i stort sett helt återställd men får fortfarande jobba med rehabilitering.
Han kör speedway som tidigare och lever sitt vanliga liv. Däremot går han nu en helt annan match, en match mot Svenska motorsportförbundet.
Ett fåtal veckor efter kraschen skickade Daniel ett mail till Svemo. I korta drag undrade han vad förbundet gör i ärendet och beskrev sin frustration över att inget hänt med säkerhetsarbetet på landets arenor då liknande olyckor inträffat tidigare. Exempelvis flög Peter Ljung in i en lysstolpe 2020 och drabbades av en allvarlig hjärnskakning.
– Inga åtgärder har gjorts sedan dess så jag undrar vad man hade för analys av den kraschen och hur man skulle gå till väga efter min krasch. Frågar mig såklart själv varför det ens är möjligt att man kan flyga över sargen när förare tidigare har gjort det, säger Daniel till Eskilstuna-Kuriren.
Efter en lång tid utan återkoppling från Mikael Karlsson, grenchef för trackracing, vände sig en frusterad Henderson istället till Svemos generalsekreterare Per Westling och dåvarande styrelseordföranden Håkan Leeman.
Westling svarade dagen efter och i brevet står det bland annat: "Jag vill bara göra ett förtydligande. Den här typen av händelser utreds inte, Svemo gör inte fullständiga utredningar av olyckor. En utredning, i ordets rätta bemärkelse, är mycket omfattande och kräver större resurser och faktatillgång än vad Svemo förfogar över".
Trots att Svemo klassar Daniels skada, som är en av de allvarligaste som skett inom svensk speedway på många år, som just allvarlig i sina egna stadgar väljer man att inte gå in närmare på den.
Henderson säger att han blev upprörd över svaret och skickade ett nytt brev till Per Westling, där Daniel kräver en ordentlig utredning och poängterar att hans fokus ligger på hur man kan undvika att detta händer igen och hur det kunde ske.
I slutet av februari skickades en rekommendation ut till klubbarna att de exempelvis kan klä in lysstolpar som står i närheten av säkerhetszonen i kurvorna "med stötabsorberande material som en extra säkerhetsåtgärd".
– Vadå rekommendation? Vad har hänt? Inte ett jota på någon av arenorna och om ingen klubb gör något vid rekommendationer är det ganska meningslöst att skicka ut sådana, säger Henderson bland mycket annat.
Även:
– Jag vet inte vad jag ska göra längre... och nu har det hänt igen. Hade det krävts att jag blivit förlamad eller dött? Jag vill att de gör en ordentlig utredning och jag kräver inga stora växlar, bara att det inte händer igen. Svemo kan inte blunda för detta och säga att det inte händer. Fakta är att staketet jag flög in i utanför banan inte gav vika som det ska. Det gjorde att jag var nära att mista livet eller bli förlamad.