Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vargarnas trupp är sämst av alla – här återstår arbete

Vargarna har ännu inte klart med någon lagledare samtidigt som lagbygget är sämst i elitserien hittills. Det finns mycket jobb att göra.

Vargarna har kommit en bit, men har en bra väg att vandra vad gäller att snickra ihop en slagkraftig trupp inför comebacken i elitserien.

Vargarna har kommit en bit, men har en bra väg att vandra vad gäller att snickra ihop en slagkraftig trupp inför comebacken i elitserien.

Foto: Montage/Bildbyrån/NT

Speedway2023-11-16 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Egna produkten Oscar Holstensson presenterades under onsdagen och blev den sjätte föraren att offentliggöras för Vargarna 2024.

Sextetten som är kontrakterade – inklusive Holstensson – är Kevin Juhl Pedersen, Marcin Nowak, Mateusz Tonder, Willy Andersson och Christoffer Selvin.

Det där skrämmer ingen.

Det där är en trupp som håller allsvensk nivå.

Sen ska det direkt nämnas att det finns förlåtande omständigheter. Vargarna rättar bevisligen munnen efter matsäcken ekonomiskt. Medan Västervik har värvat Robert Lambert och förlängt med Tai Woffinden, Indianerna har plockat in Patryk Dudek och Smederna fått Kim Nilsson att krita på ett avtal har Vargarna bland annat förlängt med Kevin Juhl Pedersen och rekryterat Marcin Nowak.

Löneskillnaderna de herrarna emellan är inte små, om vi uttrycker oss så.

Dessutom har Vargarna fem platser kvar att fylla i förartruppen. Det är bara Juhl Pedersen, Nowak och Tonder som "räknas" hittills då man får ha obegränsat antal 0,500-snittare (Holstensson, Andersson och Selvin).

Så det finns ingen anledning att misströsta för alla med säsongskort på Kråkvilan. En faktor som också måste belysas är att elitserien i dag är inte detsamma som elitserien när Vargarna vistades där senast.

2014 körde så gott som varje GP-förare för en svensk klubb. Den gångna säsongen var mindre än halva GP-startfältet i Sverige och körde ligamatch om tisdagarna, och det lär inte bli fler nästa år.

Det hänger ihop med att Polen har blivit en ännu större maktfaktor med löner som Sverige inte är i närheten av att matcha. Att sedan de svenska klubbarna inför nästa år ska vara överens om att försöka tajta till budgeterna en aning (vilket syns lite om man följer silly season) gör att Vargarna fortfarande har chansen att komma ikapp då trupperna inte måste spikas förrän 29 februari.

Att minst en av Daniel Henderson och Tim Sörensen fortsätter i Vargarna tar jag nästan för givet. Men det räcker inte på långa vägar. Vargarna har utrymme för att värva in minst en högsnittare – och det behöver klubben göra för att inte bli klar jumbo. Det är snudd på viktigare än vem som blir lagledare.

För även om elitserien har försvagats är den fortfarande enormt mycket bättre än allsvenskan.

Jason Doyle? Mikkel Michelsen? Maciej Janowski?

Det är på den hyllan Vargarna måste leta och hitta rätt.

Jodå, en viss Nicki Pedersen finns också där.