Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Unge vargen: "Väldigt svårt att inte kolla bakåt"

Äntligen får Oscar Holstensson dra på sig vargvästen och köra allsvensk speedway igen. Sporten slog sig ner med honom för ett samtal om att vara efterklok, timmar som spenderas i garaget och att vässade starter ska göra heaten mindre tungrodda.

"Det finns många heat jag hade vunnit eller kommit tvåa i om jag hade varit med bra i starten", säger Holstensson.

"Det finns många heat jag hade vunnit eller kommit tvåa i om jag hade varit med bra i starten", säger Holstensson.

Foto: Kenny Wiis

Speedway2021-06-08 10:30

Efter att fjolårets säsong ställdes in helt, så är onsdagens seriepremiär i allsvenskan hett efterlängtad för Oscar Holstensson, en av de sju förarna i Vargarna som möter Smålänningarna i Västervik.

– Men jag har inte börjat tänka så mycket på den matchen ännu. Det kommer på onsdag morgon. Men klart det ska bli jättekul. Jag har fått mina varv hittills i år, så det är bara att åka fram till tejpen, ta ett djupt andetag – och sticka iväg, säger Oscar Holstensson när vi möter upp honom vid hans garage i en företagspark i Norrköping under måndagen.

19-åringen är mer eller mindre självskriven i Vargarnas startsexa 2021. Han har byggt upp lite erfarenhet från allsvenskan sedan tidigare och kliver in i årets matchande med 0,848 i snitt. Holstensson fanns med som "sjundeförare" utan schemalagda heat när Rospiggarna i förra veckan hade elitseriepremiär mot Vetlanda, och hoppas få förtroendet att testa på elitserien även i år.

Inga bromsar och full fart i fyra varv med tre andra förare på banan samtidigt. Speedway är en speciell motorsport och fångade Oscar Holstenssons intresse kvickt efter att han provat på det för första gången.

– Jag hade ju kört lite motocross innan speedway och tänkte: hur fan kan man hålla balansen på den här hojen? Man var ju van vid att kunna bromsa. I speedway får du helt enkelt lösa det på något sätt om du råkar gasa för mycket, säger Oscar.

Hur är känslan när du åker ut inför ett heat och ställer dig vid tejpen?

– Alltså, jag försöker att inte tänka så mycket. Inte heller kolla direkt vilka jag kör emot. Jag försöker ha i tanken att jag ska vinna heatet, sen får man se hur det går. Om man kollar på vilka man möter så börjar man tänka på att han är så där på banan och han är duktig och så vidare. Det är bättre att koncentrera sig på sin grej.

Ett heat pågår i ungefär en minut med full anspänning och fokus. Kommer du ner i varv ganska fort efter ett intensivt heat?

– Ja, det gör jag faktiskt. Men man har ju lite adrenalin kvar i kroppen. Och det är då tankarna kommer. Att man kanske skulle ha gjort si eller så under heatets gång. När man kör handlar det mest om att ta sig runt och välja bra spår – och placeringar beroende på hur man ligger till.

undefined
Oscar Holstensson i garaget där han tillbringar gott om tid.

Speedway är en sport där marginalerna är små. Du måste ta hundradelsnabba beslut på banan; i trängseln in i förstaböj eller om du ska försöka köra om på innern eller yttern om ett läge dyker upp senare under heatet.

När vi kommer in på det håller Holstenssons pappa, Ronny, upp en del av en trasig framskärm som hade gjort sitt efter en krasch som Oscar var inblandad i under helgens division 1-tävling i Kumla.

– Jag skulle runda en kille. Jag pressade mig vid staketet, men då var det kanske tio centimeter att köra på bara samtidigt som det var så jäkla halt. Mitt framdäck bara gled undan, så jag körde in i staketet i stället. Jag kanske skulle ha försökt på innern i stället, men det är så svårt att avgöra ibland. Man vet inte hur han framför ska göra i varje kurva heller, säger Oscar Holstensson.

Om du har ledningen i ett heat, är det blicken framåt enbart eller är det svårt att hålla sig från att slå ett getöga bakåt?

– Det är väldigt svårt att inte kolla bakåt. Jag försöker alltid hålla blicken framåt och hålla mitt spår. Sen om du ser att han är på väg om dig eller kör snabbare, då får du försöka åka så smart som möjligt. Och i de lägena, när du ska försöka hindra en omkörning, så kan det hända att du gör en liten tabbe och blir omåkt ändå.

Kan du känna ett uns av rädsla under ett tätt heat ibland?

– Man får inte tänka att det ska gå åt helvete, för då går det åt helvete. Det är bara att lösa situationen på något sätt. Ligger du i mitten, då är det bara att hålla i sitt spår och följa med. Skulle du släppa av på gasen något, då kan det lätt gå illa.

Med Vargarna som moderklubb är Oscar Holstensson van vid den speciella ovalen, kanske den mest speciella i hela Sverige, på Kråkvilan.

Det skapar också utmaningar när han kör på andra banor i landet.

– I Norrköping måste du sladda, det måste du inte i Kumla, om man ska uttrycka sig så. Helt seriöst, sån stor skillnad är det på banor. I Kumla är det långa kurvor medan det i Norrköping är en u-sväng, säger Oscar Holstensson.

– Det är lätt att komma till en annan bana från Vargarnas. Men säg att du har kört två träningar i Linköping och någon tävling på en annan bana, då är det svårt att komma tillbaka till Norrköping. För då vill man gärna ha nån träning innan. Det är krångligare att köra i Norrköping.

Oscar Holstensson har pappa Ronny som mekaniker i samband med träningar och matcher. När det kommer till arbetet mellan körtillfällena gör Oscar det mesta på egen hand.

Det blir en hel del tid i garaget.

– En vanlig tvätt kan ta fem-sex timmar. Förgasaren och kopplingen plockas isär helt och tvättas och smörjs upp. Sen ska man ut och tvätta hojen med schampo och alltihopa. Sen är det alla vajrar, lager och allt annat, säger Oscar.

På frågan om vilken detalj han allra helst förbättrar är svaret en klassiker.

Starterna.

– Jag har inte varit startsnabb sedan jag började på stor hoj. Det måste jag förbättra. Tar du starten och är först ur första kurvan till exempel, då kan du bara mata på. När du alltid får kämpa, kämpa och kämpa – det blir tungrott. Man får aldrig slappna av. Det finns många heat jag hade vunnit eller kommit tvåa i om jag hade varit med bra i starten, säger Holstensson.

I förra veckan var Oscar uppe i Hallstavik, på inrådan av lagledaren Peter Jansson, som också var på plats för att träna starter ihop med en viss Kim Nilsson.

– Det går att lära sig mycket av Kim. Men det är svårt på ett sätt. Han har ju sina tricks som funkar bäst för han på sin hoj. Han har sitt styre och höjden på sadeln på ett visst sätt. Men jag försöker omvandla det till något som funkar bra för mig, säger Oscar Holstensson.

Premiärlagen

Vargarna

1) Tim Sörensen, 2) William Björling, 3) Mathias Thörnblom, 4) Kevin Juhl Pedersen, 5) Chris Wennerström, 6) Oscar Holstensson, 7) Willy Andersson.

Smålänningarna

1) Noel Wahlqvist, 2) Maksymilian Bogdanowicz, 3) Filip Hjelmland, 4) Casper Henriksson, 5) Hubert Legowik, 6) Avon van Dyck, 7) Theo Johansson.

Karta: Kråkvilan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!