Det blev några sena återbud, men med 13 förare till start blev det i alla fall tävlingar till slut. Eldsjälen Michael Jarl har haft otur med Falco Memorial, tidigare inställt på grund av vädret men nu kunde tävlingen köras i alla fall.
– Vad ska man göra när det kommer skador? Men i vår! Då kommer det bli riktigt bra, lovade Jarl om det som ska bli av hans egen tävling.
Vann gjorde favoriten Kim Nilsson, som efter alla år i Vargarna trivs på banan i Norrköping.
– Jag hade en annan cykel idag än jag brukar ha här, en som jag trodde på. Men det var lite annorlunda, banan var hal och annorlunda mot när jag körde för Vargarna. Jag fick till det till slut i alla fall, sa Nilsson och fortsatte:
– Det är mycket nu ändå när man är inne i det, men det var jättekul att kunna vara med och ställa upp så det blev ett hyfsat startfält.
När kör du för Vargarna igen?
– Jag har inte fått något förslag än, haha. Vi får se om det kommer något.
Ekonomiskt bidrog tävlingen ytterligare till att fylla på Vargarnas kassa efter en säsong där klubben missade slutspelet i allsvenskan.
– Det här är en tävling som redan när den startade var betald av sponsorer. Alla publikintäkter tillfaller oss, konstaterade Michael Olsson, Vargarnas ordförande.
Hur summerar du ert år?
– Det har varit okej ekonomiskt. Vi gick in med en väldigt låg förarbudget.
När tar ni beslut om framtiden, när är det rimligt att ni kan köra i Bauhausligan (elitserien) igen?
– Vi pratar egentligen inte elitserien nästa år, men diskussionerna har börjat om hur den ska se ut nästa år. Förra veckan hade vi ett första möte med allsvenska klubbarna och inom två–tre veckor kommer det utkristallisera sig hur det kommer att se ut. Grundtanken är att köra i allsvenskan.
Falco Memorial lockade 279 åskådare i säsongens näst sista hemmatävling (en i division 1 återstår). Ett positivt inslag för klubben.
I en större kontext i Norrköping, finns det en risk att ni inte blir tillräckligt relevanta i konkurrensen om ni är för långt ner och inte syns tillräckligt?
– Den faran finns ju och det är det vi funderar mest på. Hur länge är en produkt i allsvenskan intressant? Om vi bara skulle rulla på skulle det gå långsamt neråt. Därför måste vi hitta något där allsvenskan blir mer aktuell eller ha sådana här individuella tävlingar med ett startfält som är bra. Allt blir en helhet. I och med att vi inte fick köra alls förra året vet vi inte om det vi gör nu är på väg upp eller på väg ner. Vi har bara en punkt att gå på.
Där blir det en referens nästa år?
– Så är det. Mellan två punkter kan man göra en linje, svarade Michael Olsson.