Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ordförandens svar på ESS-basens hårda ord

ESS-ordföranden Mikael Holmstrand var ganska brysk och tydlig när han klargjorde att Vargarnas chanser att köra i elitserien 2023 var små enligt honom. Vargordföranden Michael Olsson är kritisk mot Holmstrands uttalanden. "ESS roll borde vara att hjälpa lag att försöka komma upp i Bauhaus-ligan och inte, som han gör där, mer eller mindre förorda att man stänger en liga", säger Olsson.

Mikael Holmstrand och Michael Olsson har olika syn på Vargarnas slagstyrka som förening.

Mikael Holmstrand och Michael Olsson har olika syn på Vargarnas slagstyrka som förening.

Foto: Montage

Speedway2022-09-02 15:30

"Jag tror att alla lag till sin natur vill uppåt i seriesystemen när man håller på med idrott. Rimligheten får deras styrelse stå för. Från ESS sida ser vi inte att något lag utanför dagens liga är rustat för att gå upp men vi vet inte vad Vargarna har i rockärmen. Kanske en/flera jättesponsorer som säkrar det steget under flera års tid", sa ESS-bossen bland annat.

Artikeln hade inte gått Michael Olsson förbi.

– Jag har väl ingen reaktion på det just nu. Vi kommer ju att gå ut med och tala om vad vill göra, och argumentera för vad vi vill göra eller inte, och sen så får han (Holmstrand) tycka vad han vill, säger Olsson och fortsätter:

– Sen kan jag tycka att ESS roll borde vara att hjälpa lag att försöka komma upp i Bauhaus-ligan och inte, som han gör där, mer eller mindre förorda att man stänger en liga. ESS borde ena svensk speedway och inte dela, så känner jag spontant.

Olsson och Holmstrand har tidigare talats vid under flera tillfällen. Men aldrig med just de där ordalagen.

– Det är första gången jag ser hans synpunkter runt det där. Det får de stå för. Jag tycker de ska inkludera och hjälpa till att bygga svensk speedway, säger Michael.

Mikael Holmstrand talade också om att en stark organisation måste byggas för att ta steget – och att anläggningen ska hålla en viss standard.

– Jag vet inte vad han menar exakt. Det jag kan säga är att vi har gjort en utredning och haft en plan under flera år för att göra det här. Jag vill påstå att vi har en anläggning som är på minst samma nivå, eller bättre, än många av elitserielagen. Vår organisation är också minst lika bra som många elitserieklubbar, säger Michael Olsson.

– Jag vet inte ens om det är ett generellt uttalande eller om det är riktat mot en klubb. Men riktar han det mot Vargarna så kan jag säga att vi är elitseriemässiga i mångt och mycket i dag.

Oavsett om Vargarna kör matcher mot Smederna och Lejonen eller mot Smålänningarna och Örnarna nästa säsong, så är det nu klart hur finalen i allsvenskan kommer att köras mot Valsarna.

Vargarna har valt att börja hemma 14 september som är en onsdag. Dagen efter avgörs dubbelmötet i Hagfors.

– Vi har pratat igenom det här både i sportgruppen och styrelsen om vad vi tycker är bäst. Vi hoppas på att vi får en bra uppslutning från publiken så att vi kan göra en bra hemmamatch för att sätta press på Valsarna inför returen. Då kan vi åka ganska avslappnat borta och hota dom där, säger Michael Olsson.

Nu vill du verkligen nå 1 000-strecket i publikväg?

– Vi tittar på helheten. Vi vet om att Vita Hästen har träningsmatch hemma på torsdagen. Och åker man borta först och förlorar kan man tappa lite publik till hemmamatchen.

Patryk Rolnicki körde bara en kurva mot Indianerna senast. Polacken tvingades dock lämna matchen efter en krasch.

– Sjukvårdspersonal på plats i Norrköping konstaterade att han hade en misstänkt hjärnskakning. I och med att han är över 19 år, så är hans licens spärrad i Sverige i tio dagar från olyckstillfället. Om Rolnicki inte är tillgänglig efter tio dagar, så kan vi byta ut honom mot en annan förare i truppen, men det krävs ett sjukintyg på att han är fortsatt skadad och inte kan köra, säger Michael Olsson och fortsätter:

– Men om han läker och hjärnskakningen inte är ett problem för honom – så kan han vara med igen 14 och 15 september. Just nu är det bara för oss att avvakta.

Karta: Kråkvilan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!