Det var under tävlingen mot Team Rapid som Kim Nilsson åkte ut för en otäck olycka. Redan i första kurvan.
– Jag tog starten bra och var först in i kurvan, men där kan jag inte svänga utan får jättemycket grepp på bakhjulet. Cykeln stegrade och jag körde rakt mot staketet. Där snurrade jag omkull och slog in i staketet med huvudet först, säger Kim Nilsson.
– Jag mår bra efter omständigheterna, det kunde vara mycket sämre. Jag är rejält mörbultad och det känns som jag har haft ett spett i nacken, så stel är jag, säger Kim Nilsson.
Det tog dock tid för Kim att få hjälp att åka till akuten och röntga skallen.
– Det tog främst en timme innan den tillkallade ambulansen kom. Jag fick jättebra hjälp på plats av ambulanspersonal. Jag blev bara riktigt less när man låg där och bara ville veta om något var brutet. Ovissheten var jobbig, säger han.
När ambulans väl kom fram till akuten gick det snabbt.
– De kollade alla vitala organ, röntgade skallen och nacken. Det tog ungefär 35 minuter innan jag fick veta att det inte var brutet. Då fick jag ta av mig tvångströjan, allt det stadiga som personalen hade säkrat upp nacken med, det var väldigt jobbigt att ligga och vänta, jag var trött i nacken.
Med facit i hand är inte Kim nöjd över hur man skötte allt inför tävlingen.
– Personalen jobbade jättehårt för att få banan bra, men den var inte tillräckligt bra, hade man bara skjutit upp den en halvtimme till hade den varit fullt körbar. Varje gång det händer något säger man att man ska vara försiktig, tänka på förarnas säkerhet, det gjorde man inte den här gången.
– Jag tycker man ska tänka mer på produkten speedway, än vinsten. Med en fin bana, där förarna vågar åka nära varandra, det vill folk se.
Kim Nilsson trycker hårt på att fler borde vara noggrannare och mer kritiska om underlaget inför en tävling.
– Det är inget illa att kräva bättre banor. Jag som kapten får framföra lagets åsikt, och oftast framstår jag som en gnällspik, att jag klagar, även fast det är för allas bästa. Sedan tror jag många inte vågar vara hårda när man ser hur mycket tid personalen lägger på att fixa en bana. Jag kommer verkligen bli ännu bättre på att säga det jag tycker.
Nu blir det vila i några dagar, men han räknar med att vara tillbaka snart.
– När jag känner att jag kan anstränga mig och kan kontrollera cykeln, kommer jag att köra. Målet är att vara med nästa vecka.