Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här är Vargarnas nya tyska värvning: "Spännande"

Vargarna har gjort klart med en tysk talang. Marius Hillebrand kommer att köra allsvensk speedway kommande sommar. "Han kommer att bli spännande att följa", säger Michael Olsson.

Michael Olsson (till höger) har klart med ytterligare en förare i kommande säsongs lagbygge.

Michael Olsson (till höger) har klart med ytterligare en förare i kommande säsongs lagbygge.

Foto: Magnus Andersson och Christer Gustafson

Speedway2021-11-16 19:00

Vargarnas lagbygge växer. Nu är det bara två platser kvar att fylla i och med värvningen av den tyske talangen som skrivit på för en säsong med klubben.

Marius Hillebrand är kanske inget välbekant namn för den svenska speedwaypubliken.

– Det är via Peter Jansson (lagledaren) och det kontaktnät som han har byggt upp, säger ordföranden och tillförordnade sportchefen Michael Olsson som påminner om att både Kai Huckenbeck och Norick Blödorn är andra tyska förare som kört i Sverige och Rospiggarna (Janssons klubb i Bauhausligan) säsongen som gick.

Vargarna hoppas att Marius Hillebrand ska kunna användas både på position två eller fyra samt som heatledare beroende på hur man sätter upp laget.

– Han kommer att bli spännande att följa. Vi tänker oss att han ska ligga på åtta–tio poäng per match, säger Olsson.

Det är klart med nya regler för allsvenskan där golvsnittet finns kvar men där taksnittet tas bort helt. Det innebär i teorin att man kan bygga hur starkt lag som helst, även om de ekonomiska förutsättningarna knappast finns hos något av lagen att göra det i praktiken.

Vargarna hoppas på att de två sista platserna ska gå till toppförare som ska funka som heatledare. Samtidigt vill man göra lagbygget mindre känsligt för att förare eventuellt kör i andra ligor samtidigt. 

– Vi har en väldigt bra bredd just nu, säger Olsson.

Säsongen 2022 är tänkt att vara ytterligare ett år att förbereda sig för att kunna ta steget upp i högsta serien. Förhoppningen är att det ska vara möjligt till året därpå, säsongen 2023.

– Grundtanken är att skapa oss de förutsättningarna så att vi kan göra det. Vi hoppas att publiken ska hitta tillbaka till oss nästa år, säger Michael Olsson.

En förare som inte blir kvar från den gångna säsongens trupp är Tim Sörensen som har gjort klart med körning i den nya polska U24-serien och därmed inte kommer att kunna få plats med tävlande även i Sverige och allsvenskan. Dansken hade näst högst snitt i Vargarna året som gick – av de som körde mer än en match – med sina 2,261.

Här är klara Vargförare hittills (nästa års snitt inom parentes): Marius Hillebrand (2,000), Daniel Henderson (1,872), Kevin Juhl Pedersen (1,675), Noel Wahlqvist (1,532), William Björling (1,159), William Echardt Drejer (1,114), Oscar Holstensson (0,679), Albin Born (0,500), Willy Andersson (0,500).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!