Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Förarna som skulle passa bra i Vargarna: "Stor profil"

Vargarna har ett viktigt lagbygge framför sig för att kunna hävda sig i återkomsten till elitserien. Sporten tar på sig sportchefs-huvan och listar här ett gäng förare som vore bra nyförvärv.

Kim Nilsson, Nicki Pedersen, Peter Ljung, Michael Jepsen Jensen, Jacob Thorssell och Rohan Tungate är namn som vore intressanta för Vargarna när ett lag ska snickras ihop.

Kim Nilsson, Nicki Pedersen, Peter Ljung, Michael Jepsen Jensen, Jacob Thorssell och Rohan Tungate är namn som vore intressanta för Vargarna när ett lag ska snickras ihop.

Foto: Montage/Bildbyrån

Speedway2023-10-19 10:07

Rimlighetsgraden i att få hit nämnda förare varierar. Det är ingen vågad gissning att Vargarna kommer ha bland de lägsta budgetarna och därmed inte kan välja och vraka.

Långt ifrån alla ur den allsvenska truppen kommer att få följa med till elitserien. Men förare som Daniel Henderson, Tim Sörensen, Kevin Juhl Pedersen och Noel Wahlqvist bör vara intressanta pjäser för Vargarna att behålla.

Det finns en uppsjö av spännande förare ute på marknaden. Vi har plockat ett urval som är värda att lyftas fram.

Här är Sportens lista:

Tai Woffinden, 2,000 i snitt

Woffinden har inte slagits om VM-medaljerna de senaste åren. Men 33-åringen håller fortsatt ruskigt hög klass, inte minst i elitserien. Det har sagts förut och tål att sägas igen: En återkomst till Vargarna för Tai vore häftigt och positivt på så många plan. Om sedan Vargarnas plånbok räcker till är en annan femma.

Kim Nilsson, 2,000

Här har vi också en "hemvändare" som vore toppen på alla sätt och vis att få in i truppen för Vargarna. Kim Nilsson är fenomenal på Kråkvilan och är betydligt bättre på längre banor än han var under senaste säsongen i Norrköpingsklubben. Körde GP-serien så sent som i år.

undefined
Kim Nilsson satte banrekord (56,1 sekunder) i Norrköping 2016. Den tiden står sig än.

Peter Ljung, 0,500

Kraftigt nedåtgående spiral de senaste åren. Men kolla snittet. Och betänk att Ljung ofta kör bra på Kråkvilan. Här kan det finnas en fyndvärvning att göra. Att "Kung Ljung" är en stor profil som är frispråkig är ingen nackdel.

Maciej Janowski, 1,769

Hade med Janowski-mått mätt en småblek säsong som var i Dackarna. Kanske skulle polacken må bra av ett miljöombyte i Sverige? Håller absolut världsklass om han vaknar på rätt sida.

Michael Jepsen Jensen, 1,250

Har kört fast lite i Smederna som det känns. Kan också vara i behov av en nytändning på svensk mark. En erkänt skicklig lagförare som har en bakgrund i vargvästen.

undefined
Michael Jepsen Jensen (blå) hade Vargarna som första klubb i Sverige för över tio år sedan.

Adam Ellis, 1,250

Inte en sån här lista kring Vargarna utan att lansera en britt. Ellis har skaffat sig en del rutin från elitserien och bör kunna trivas fint på Norrköpings knixiga oval.

Rohan Tungate, 1,250

Lite av en doldis för den breda massan kanske. Tungate kan åka riktigt fort i sina bästa stunder. Bra namn dessutom.

David Bellego, 1,385

En fransman som kör speedway? Ja, det finns ett par av dom faktiskt och Bellego håller en dräglig nivå. Ingen stjärna på något vis, men en solid förare som kan slå vem som helst.

Antonio Lindbäck, 1,389

Når mer sällan de där riktigt höga höjderna nuförtiden. Däremot är den forne supertalangen fortsatt en skicklig chaufför som absolut kan axla en heatledar-roll i elitserien. Precis som Ljung profilstark.

undefined
Antonio Lindbäck var med och körde upp Vargarna till elitserien säsongen 2008.

Luke Becker, 1,333

Jänkare som legendaren Greg Hancock har tagit under sina vingar. Nu kommer Becker aldrig att bli lika vass som sin mentor, men det finns en uppsida här som kan komma väl till pass i en nykomling.

Nikolai Klindt, 1,250

Dansk speedwayarbetare som har hållit samma standard i snart ett decennium. Kan vara en riktigt stark reserv, eller en stabil gubbe att ha i väst två eller fyra.

Jacob Thorssell, 1,465

Åtvidabergsson som troligtvis trivs alldeles för bra i Västervik för att överväga en flytt till Vargarna. Thorssell bör dock vara en herre man ska stämma av med. Har nått en god nivå.

Nicki Pedersen, 1,921

Det kanske inte är så fräscht, men jag kan inte hålla mig från att ta med Nicki i det här sammanhanget. Älskad och hatad i över 20 års tid. Åldern till trots kör han alltjämt jättefort.

undefined
Nicki Pedersen har åkt på tunga skador de senaste åren, men har inte aviserat att han slutar köra.
Regler 2024

Taksnittet är kvar på 11,000 och golvsnittet på 8,000.

Storleken på truppen med åtta förare som har officiellt snitt behålls.

Antalet transferkort justeras ner till tre i stället för fem.

Överenskommelsen inom ESS är fortsatt att ha minst två Svemolicensierade förare i laguppställningen fortsätter.

Nyheten till 2023 om att kunna låna in en svensk gästförare med ingångssnitt 0,500 som inte är uttagen i sitt lag för omgångens match fortsätter därför gälla.

Källa: Elitspeedway Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!