Vargarna - ett osvenskt lag
I år blir Vargarna från Norrköping historiska.Fast inte på något särskilt smickrande sätt.Laget blir nämligen med stor sannolikhet det första som kör en hel säsong utan några svenska förare.- Beklagligt, tycker lagledaren Fredrik Örnerdal och ordföranden Torsten Sahlin.
Fredrik Örnerdal
Foto:
En personlig katastrof för Nermark som lär missa hela säsongen 2004. För Vargarnas del får värmlänningen olycka trista konsekvenser i form av ett elitlag utan en enda förare med svenskt pass.
Om Vargarna skulle tävla i dag kunde laget sett ut så här: 1. Charlie Gjedde (Danmark), 2. Riders replacement (för skadade Nermark), 3. Jason Lyons (Australien), 4. Steve Johnston (Australien), 5. Adam Shields (Australien), 6. Joe Screen (England), 7. Ronni Pedersen (Danmark).
Hur kul låter det?
- Vi tror ändå inte att publiksiffrorna kommer att påverkas negativt. Vi drog 2 800 i snitt förra säsongen och hoppas på något liknande i år, säger Torsten Sahlin. Folk går på speedway i första hand för att se "showen". Tror jag.
Inte heller Örnerdal räknar med glesnande åskådarled på Kråkvilan.
Ännu fler utlänningar
Och bakom ovan nämnda septett finns ytterligare ett gäng ur "främlingslegionen", nämligen polacken Rafal Szombierski och engelsmannen Oliver Allen.
Samt, givetvis, Kråkvilans kelgris, australiern Jason Crump.
Som Folkbladet tidigare berättat kommer Crump endast köra sex tävlingar för Vargarna under 2004. Det rödhåriga yrvädret ska satsa kraft och resurser på VM-titeln, därav det sporadiska tävlandet i svenska elitserien.
Jason kör tre tävlingar på "Kråka", tre på bortaovaler. Han gör sin första match för säsongen i Västervik den 18 maj. Hemmadebuten blir mot Vetlanda (VMS Elit) 1 juni.
- Som marknadsförare i föreningen känns det inte bra, hellre sex hemmamatcher i så fall. Fast som lagledare är det ett riktigt beslut. Min bedömning är att vi kan vinna hemma även utan Jason Crump, säger multi-speedwayarbetaren Fredrik Örnerdal och drar på smilbanden.
<B>+ Kommer ni be Crump köra fler tävlingar nu när Nermark är borta?</B>
- Nej, det blir nog inte aktuellt. Möjligen någon enstaka, kanske, men Jason har ju sagt att han vill ägna sig åt GP-serien i första hand.
Finns det då inga svenska 500-förare alls i klubben? Jodå, men trion Viktor Bergström, 17, John Larsson, 15, och Billy Forsberg, 16, är såklart inte redo för tuffa elitserien ännu.
- Men det var länge sedan vi hade så bra egna förare i föreningen, tycker Torsten Sahlin. Vi måste givetvis i framtiden få fram killar från orten som kan köra i A-laget.
Tillsvidare får Vargarna hålla tillgodo med sina utländska proffsförare. En dyr lösning. På sikt ohållbar.
Ekonomin okej
Ändå ser Vargarnas ekonomiska situation riktigt hyfsad ut.
- Tack vare en rejäl ökning på sponsorsidan. Vi ser ut att gå från cirka 750 000 kronor i fjol till ungefär 1 500 000 på intäktssidan. Vi har fått ett 30-tal nya företag att sponsra oss och till 99 procent handlar det om Norrköpingsbaserade företag.
Vargarna säger sig ha svårt att konkurrera med IFK Norrköping på den så kallade marknaden. Man ligger snarare på samma nivå som Hästen, Dolphins och kanske IF Sylvia.
Fast en ny aktör har sakta men säkert sökt sig in i 011-området.
- Linköpings HC tar för sig mer och mer och det kan förstås kännas lite för vår del, medger Fredrik Örnerdal.
Vargbasen Torsten Sahlin som svingat ordförandeklubben i ett halvår nu, ser belåten ut när ekonomin förs på tal.
- Läget är ganska stabilt. Vi har ett litet positivt eget kapital och saknar skulder. Nu hoppas vi kunna jobba upp en buffert också, förklarar den förre rallyföraren i SMK Östgöta.
Igår, vid speedwayelitens presskonferens i Sollentuna, diskuterades införandet av en elitlicens liknande den som redan finns inom exempelvis fotbollen.
- Vi skulle faktiskt klara licensen - om den infördes i dag, hävdar Sahlin.
Men elitlicensen gör sitt inträde först till säsongen 2006, lovade grensektionens Jan Alkebring igår eftermiddag.
Ingen av elitklubbarna opponerade sig mot detta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!