Så blir det med svenska speedwaysäsongen

Nu står det klart. Ingen svensk speedway kommer köras förrän tidigast 2 juni, och reglerna för Bauhausligan har ändrats.

"Klubbarna och förbundet har visat på stor samarbetsvilja och ödmjukhet inför situationen och snabbt kommit fram till ett heltäckande förslag som vi verkligen tror kommer göra säsongen möjlig", säger Mikael Holmstrand från ESS i ett pressmeddelande.

– Vi har suttit dygnet runt med det här och jag är faktiskt nöjd med både dialogen och den demokratiska lösning vi har kommit fram till, säger Morgan Andersson, förbundskapten och lagledare för Västervik Speedway.

 

Den engelska speedwaysäsongen är i nuläget uppskjuten till 15 juni, och i Polen kommer det inte köras någon speedway förrän tidigast i maj. Nu har beskedet om den svenska speedwaysäsongen kommit. Under torsdagen meddelade ESS (Elit Speedway Sverige) att det inte blir speedway på länge. Preliminärt skjuts säsongen upp till 2 juni. 

Därmed blir inte de fyra första omgångarna av, utan de läggs in i kalendern senare. För att säsongen ska hinna köras färdigt stryks därför kvartsfinalerna den här säsongen. 

– Prio 1 är att köra grundserien med åtta hemmamatcher var, och därefter förhoppningsvis lite slutspel, menar Morgan Andersson.

"Skulle det bli förlängda restriktioner på publika evenemang har vi ett antal olika scenarion redo att sjösättas även för det", säger ESS vice ordförande Mikael Holmstrand.

 

Utöver detta ändras reglerna på flera sätt. Transferkorten ökar från tre till sju per klubb, vilket möjliggör fler förarbyten under säsongen. Dessutom kommer golvsnittet sänkas från 8,5 till 8,0. Klubbarna kommer även kunna ta in tillfälliga gästförare om någon är upptagen med tävlingar i ett annat land. 

"Med dessa regler får klubbarna betydligt större handlingsutrymme och vi kan säkerställa en sportslig och attraktiv liga även 2020”, säger Mikael Holmstrand.

– Eftersom ingen liga körs nu kommer det troligtvis att bli en hel del kollisioner med matcher och förare framöver. Det här gör det möjligt att få ersätta förare som är upptagna på annat håll. Vi kan ju inte stå i en semifinal och köra utan våra två bästa förare för att de har match i Polen exempelvis. Man kommer även att kunna ta in förare från svenska lag som inte gått vidare, menar Morgan och utvecklar tanken med golvsnittet.

– Med tanke på den rådande situationen och dess påverkan på ekonomin är det bra att kunna sänka nivån om det skulle behövas. Vi ska inte köra med ett lag som vi inte har råd med.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa