Den kognitivt sjuke pappan missade att säga upp platsen hos Norrköpingsortens RF. När han kontaktade ridskolan fick han beskedet att det var för sent att säga upp avtalet och att han i stället skulle sälja platsen vidare till en annan elev.
I slutändan betalade han fakturan på 5 850 kronor, trots att dottern inte längre kommer att rida.
Föreningens ordförande Malin Knutsson hänvisar till avtalet som alla nya elever skriver på. Där står det klart och tydligt vad som gäller, enligt henne.
– Man måste säga upp avtalet innan två fasta datum vid varje termins slut. Säger man inte upp det innan 1 december förlängs det automatiskt över vårterminen.
Har ni skickat ut någon påminnelse?
– Nej, inte till varje enskild medlem, däremot har vi lagt ut informationen på vår Facebooksida.
Vad händer om man inte betalar?
– Vi har aldrig gått till inkasso eftersom det kostar pengar att driva det dit. Vi skickar ut en påminnelse och betalas inte fakturan får eleven ingen tilldelad häst. Vill man börja rida hos oss igen måste man betala innestående skuld som ligger kvar hos oss.
I det här fallet handlar det om en pappa som lider av sviterna av en stroke, förändrar det något för er?
– Det finns en mamma med i bilden och det är hon som har skrivit på avtalet. Det är svårt för oss att veta om föräldrar är skilda eller inte. Och nu har de ju betalat fakturan.
De vill ha pengarna tillbaka, får de det?
– Det får vi diskutera ihop. Vi har bjudit in till ett möte med båda vårdnadshavarna. Vi har inte hunnit få till ett datum ännu.
Malin Knutsson menar att Norf precis som många andra verksamheter märker av stigande priser. Styrelsen består av ideellt arbetande och föreningen har anställt personal som jobbar i stallet och som håller i ridlektionerna.
– Priserna på el, foder och löner har gått upp. Att driva en ridskola är en dyr verksamhet och hästarna kräver tillsyn 365 dagar om året. Det är inte som att köpa bollar och träna ett fotbollslag.
Avtalen, som förlängs automatiskt, gör att ridskolan får en möjlighet att överblicka och planera sin verksamhet. Om man riskerar att tappa många elever måste de anpassa verksamheten efter det. Och i så fall behöver man känna till det i tid.
– Att anpassa verksamheten på bara några veckor är svårt. Vi försöker hålla ner priserna så mycket det går. Vi erbjuder alla att dela upp fakturan i tre delbetalningar, säger hon.
Ett annat alternativ är att sälja platsen vidare till någon annan, uppger Norf.