25-årige Dennis Rådström från Torsby och hans äldre parhäst och kartläsare Johan Johansson från SMK Valdemarsvik har haft fina framgångar i bland annat JVM de senaste åren.
Nu håller de på att växla om till seniorklasserna istället, även om det fortfarande är möjligt att tävla som juniorer.
– I Sverige är gränsen 25 år men i VM är det 29. Jag kan inte säga att vi inte kommer åka JVM mer, det är oklart, säger Johan Johansson.
Han ursäktar den spruckna rösten i intervjun vid söndag lunch. Lördagen tog på krafterna när han guidade Dennis Rådström runt i trakterna av värmländska Kil för SM-premiären.
– Man anstränger ju rösten en del, säger Johansson och skrattar.
Men det var det värt va?
– Absolut. Det var jättekul och en jätteskön start på säsongen. Vi har inte åkt i värstingklassen (internationella fyrhjulsdrivna) förut men det är ett väldigt tempo. De som kom före oss, PG Andersson och Pontus Tidemand, är ju inga dåliga chaufförer om man säger så. Deras meriter talar för sig själv.
Rådström och Johansson kom trea i tävlingen men ligger ändå tvåa i klassen efter den första SM-deltävlingen.
– Sista sträckan var en så kallad powerstage där vi lyckades komma tvåa och fick fyra extrapoäng i SM. Det är därför vi ligger tvåa i totalen.
Det låter som ett prickfritt rally?
– Det var det nog och vi är jättenöjda. Sen är det lite svårt med däckstrategier i SM. Man får ju bara köra med ett visst antal däck per tävling och hela säsongen. Man vill ju tänka lite längre där och vi kanske inte hade det bästa däckvalet den här tävlingen.
Det är bara fyra SM-deltävlingar eftersom pandemin även påverkar det här året.
– Det blir intensivt med tävling varannan helg. Vårt mål är hela tiden att vinna och vi ska köra så fort det bara går och hoppas att vi slutar på pallen. Men det är en tuff klass. Alla åker fort, även de bakom oss, poängterar Johan Johansson.
Teamet har en ny bil för säsongen. Tredjeplatsen i Kil var ett kvitto på att de klarar att bemästra och köra fort i den orangea Volkswagen Polo GTI R5. Det är en bil från 2019 som tidigare ägdes av förre rallyvärldsmästaren Petter Solberg från Norge.
– Vi har bara kört lite tester med den tidigare. Den har ju lite historia tack vare Solberg också. Det är en bra och modern bil och det är inget fel på materialet i alla fall, försäkrar Johan Johansson efter premiärtävlingen i skarpt läge.