Norrköpingsbon drömmer om pallplatserna i Rally-SM

Norrköpingsbon Emrik Smedberg blev sjua i första deltävlingen i Rally-SM Grussprint – men drömmer om pallplatserna: "Väldigt tajt i toppen", säger han.

Emrik Smedberg.

Emrik Smedberg.

Foto: Adam Owczarek

Rally2023-05-05 10:11

Emrik är från början från Växjö, och tävlar för Wäxjö MS. 

Men för fyra år sedan flyttade han till Norrköping när han hittade kärleken Jennyh, som också kör rally.

– Det var så vi träffades, helt enkelt, säger han.

I lördags kördes första deltävlingen i Timmerhultsprinten i Laholm, på en 6,1 kilometer specialsträcka, som kördes tre gånger. Där blev han sjua av 26 startande i den stora 2wd-klassen och fick med sig 15 poäng.

– Det var en bra inledning. Vi fick med oss många poäng. Vi får se hur det blir under resterande del av säsongen. Det är väldigt tajt i toppen.

Vinnaren slutade på tiden 12.38, tvåan: 12.45, trean: 12.47. Och fyran och femman bara några tiondelar bakom. Emrik slutade totalt 12 sekunder efter vinnaren.

Men målsättningen är tydlig.

– Jag vill vara på pallen. Det är definitivt målet, men det är stentufft i klassen. Det är många startande och många snabba chaufförer. Det är kort och intensivt. Man fajtas om tiondelar. Det går riktigt fort. Vi vet vad vi ska arbeta med och får vi till det kan vi vara med i toppen.

Vad krävs för att du ska kunna klättra?

– Det handlar om att man saknar lite tillförlitlighet till bilen i detta läget. Effekten finns, men det gäller att man släpper gasen i rätt tid. Jag kollar mycket analys och vi är riktigt snabba på vissa partier, men sedan tappar vi när det går riktigt snabbt. Det är lätt att tiden rinner i väg. Det är absolut inte orimligt.

Bilen han kör är byggd och utvecklad av Citroën Racing och är en förhållandevis ny bil för teamet, berättar han.

– Jag gjorde en satsning med banracing i Danmark och Norge under 2015 och 2016. Sedan valde vi att hoppa på den nationella tävlingen istället.

Vad är största skillnaden?

– Den taktiska biten, just för att där kör man mot andra bilar. Det var största utmaningen för min del. Jag har alltid varit ganska snabb. Det syntes när man körde kvalet för att få bästa tiden, men när man kom till heatet och startar samtidigt med alla måste man planera fyra fem kurvor innan för hitta rätt spår för att kunna köra om. Nu handlar det om att utmana sig själv ute i skogen. 

Växjökillen blandar sin verksamhet i Norrköping och Växjö – där han kör teststräckor i Växjö och för det mesta sin träning på Kråkvilans motorbana.

– Det blir tyvärr inte så mycket träning i bilen när man kör rally. Det blir mer att man åker i väg för att göra tester. Då åker man lite överallt i södra Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
 
 
 
 
 
 
Läs mer om