Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Jag förstår om folk tycker att det är helt idiotisk"

180 kilometer i timmen i skogen på en trång väg med många kurvor. Då trivs Gustav Hartzell ypperligt. "Det är en adrenalinkick", säger 18-åringen.

Gustav Hartzell gasar runt i en Toyota den här säsongen.

Gustav Hartzell gasar runt i en Toyota den här säsongen.

Foto: Kenny Wiis

Rally2021-07-13 11:00

Både pappa och farfar har kört rally som aktiva. Och för Gustav Hartzell rådde det inga tvivel om att han ville köra i deras hjulspår. Som 15-åring 2018, innan han var nära ett vanligt B-körkort, började han köra folkrace.

Men så fort åldern var inne, så blev det rally för hela slanten.

– Jag tror att folkrace är en väldigt bra inkörsport till rally som är mer avancerat än folkrace som är ganska enkelt. Sen är det en jättekul sport, folkrace, och det räcker absolut att hålla på med det om man vill, säger Gustav Hartzell när Sporten träffar honom vid hans sommarjobb utanför Svärtinge.

undefined
Gustav Hartzell kärlek till rally har gått i arv.
undefined
Säkerheten i en rallybil är något annat än i en vanlig personbil. Men risker finns det alltid ändå.

När började du känna att rally är din grej?

– Det blev nog mer...man får ju börja åka som ungdom i rally när man övningskör (för B-körkort) med en handledare sittandes bredvid sig. Det var nog exakt vid den tiden. Då hade hemmaklubben (Norrköpings MK) en tävling som jag fick vara med i. Jag åkte för att det skulle vara kul – och det var det verkligen. Det gick ganska bra för att vara första gången. Sen i sista åket åkte jag av vägen, jag var nog lite övertaggad. Och man ska ju köra fort, det är vad det går ut på.

Gustav Hartzell, vars utveckling har gått framåt för varje säsong, har hittills tävlat i ungdomsklassen med en Suzuki Swift MKII. 2021 kliver han in bland seniorerna (C-klassen) med en ny bil: En Toyota Corolla.

Hur är det med adrenalinet, anspänningen och eventuell rädsla när du är mitt i en sträcka?

– Det är väldigt lockande det där med att både jaga sekunder och jaga andra. Men jag tycker att det enbart är en adrenalinkick att sitta i skogen och åka på smala vägar i 180. Sen förstår jag om folk tycker att det är helt idiotiskt, men för mig är det en adrenalinkick. Man sitter ju väldigt säkert i dagens bilar. Sen exakt hur säkert är väl svårt att säga, men det är nog så säkert som det kan bli. Innan ett race startar kan det komma 30 tankar samtidigt på allt möjligt och jag kan bli lite nervös. Men det är tio sekunder kvar, jag har lagt i växel, leker på kopplingen så släpper allting. Då är det fullt fokus fram till målgången.

Hartzell är en "rallynörd" ut i fingerspetsarna. Han ser så gott som allt från rally-VM. Han studerar till tävlingsmekaniker i Torsby som förutom att vara uppväxtort från Sven-Göran Eriksson även är ett rallynäste mitt i Värmland där sportens popularitet är hög.

undefined
På grusunderlag trivs Gustav Hartzell allra bäst.
undefined
Gustav Hartzell gasar runt i en Toyota den här säsongen.

Till 2021, när grus-SM och förhoppningsvis flera deltävlingar i vanliga SM väntar, har han en ny kartläsare i form av Viktor Fredriksson.

– Personkemin mellan mig och Viktor är extremt viktig och den känns bra. Man måste kunna lita på varandra fullt ut. Han är helt ny på allting och det tycker jag känns bra. Då blir det ingen press på nån egentligen. Fokus blir att försöka lära oss så mycket som möjligt under året. Vi åkte tävling i Nyköping i helgen där det funkade bättre än vad jag trodde för att vara första gången ihop, säger Gustav som tror att det blir runt tio tävlingar i år då pandemin påverkar kalendern.

Vad är målsättningen om du blickar flera år framåt?

– Jag tar en sak i taget. Just nu är målet att bli bästa junior i Sverige. När jag har blivit det, så är det nog lättare att avancera utåt. Det vore riktigt kul att kunna åka i alla fall i Norden. Sen får vi se vad som händer.

Du blir bättre än pappa och farfar?

– Det tror jag att jag lyckas med (skratt).

Hartzell om nya bilen

"Bilen är byggd av pappa Richard och mig. Den är från 1999, och har en äldre motorspecifikation och bland annat Reiger-dämpare. Bilen fungerar bra men det är mycket arbete kvar innan vi kan hänga med toppen i rallysverige".

Källa: Motorsport4sale.

Karta: Svärtinge
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!