Det intresse som detonerade och gjorde padel till folksport under pandemin är en annan verklighet idag.
En rad kedjor har tvingats avveckla sin verksamhet och fullbokade banor är utbytt mot konkurshot.
Familjen Celion hade både två och tre chanser att tänka om och lägga ned planerna på att miljoninvestera i en egen hall och kasta sig in i en blödande bransch, men tror stenhårt på det koncept som smygstartade i november och nu är en fullödig verksamhet, Kromen Padel.
– Vi budgeterade med 15 miljoner kronor men hamnade ett par miljoner över det. Då räknar jag rubbet med all inredning, säger pappa Anders Mattsson.
I konferensrummet, beläget en trappa upp från de tre banorna, sitter han tillsammans med sönerna Mikael Celion och Eric Idervall.
Även syskonen Johanna Celion och Joakim Celion är med och driver den nystartade hallen.
En familjeangelägenhet där den gemensamt frammejslade grundidén är något som alla tror stenhårt på.
– Konceptet är annorlunda med att vi vänder oss till företagssidan. Vi försöker bygga en mer intim känsla. Tanken är att vi ska vara motvikt till de andra hallarna, de betydligt större aktörerna. Här ska du kunna abonnera med ett kompisgäng till en rimlig kostnad, säger Mikael Celion.
Det finns inget liknande i staden?
– Nej, inte storleken och inte kopplat till eventavdelningen. Annars pratar vi mellan 10 och 18 banor. Ska du ha ett eget event med dina tio närmaste polare så är det här ganska rimligt. Det är inte förenat med en så dyr kostnad.
– Padeln är jätteviktig för oss, men det är också att kunna jobba med eventdelen och att företag kan komma med sina kunder och anställda. Det är kopplat med en ganska stor kostnad i de andra hallarna om man ska ha exklusivitet. Sen har vi satsat på ljuset, akustiken och banorna som vi tycker är top notch, fortsätter Mikael Celion.
Anders Mattsson är också inne på att padelspelarna önskar mer än en bra bana att spela på och att Kromen Padel ligger i framkant.
– Idag är gymmen som ett spa. En väldigt, väldigt fin miljö att vara i. Jag tror att padeln är på väg åt samma håll. Vi börjar där vi tror att den slutar.
Lågkonjunktur, padeldöd, stegrande elkostnader och här sitter ni med en ny hall.
– Så länge du har en bra produkt, tror på det och jobbar stenhårt och har din nisch så klarar du dig i alla branscher Antalet padelspelare minskar ju inte. Sen har det varit en överetablering. Det finns mycket hallar, men då är det också viktigt att man har en bra produkt. I början kanske spelarna spelade där det fanns tider och man är inte så kräsen till vilken hall man åker till. Jag tror att nu är man mer medveten om att: "Här är det bäst akustik. Här är det bäst ljus. Här trivs jag". Då blir man mer lojal den hallen, resonerar Mikael Celion.
Och lägger till:
– Man kan inte förvänta sig att man slår upp en hall, installerar lite banor och sen är det jobbet gjort. Jag tror att folk har mycket högre krav på var man spelar idag än vad de hade i början.
Gynnas ni av det försvinner hallar?
– Det är alltid tråkigt när man satsar, man tror på det man gör, men så går det inte som man tänkt sig. Det är tråkigt för branschen, det är inte bra. Då blir det ett snack om padeldöden. Det blir en tveksamhet. Det är bättre att alla mår bra. Nu har utbyggnaden gått väldigt snabbt. Det kommer sanera sig själv, menar Anders Mattsson.
– Det är aldrig kul att verksamheter försvinner. Det är folk som blir av med jobb. Vi ser helst att hela padelbranschen mår bra och går framåt, men det är som med alla marknader – någonstans måste man förtjäna sin plats. Det tänker vi att vi ska försöka göra, försäkrar Mikael Celion.
På frågan om folk frågar vad de håller på med angående satsningen i det här världsläget svarar alla tre: "JA!" i en mun.
– Sporten kommer inte försvinna. Vi tror på det vi gör. Det är vi bekväma med, men sen måste man alltid vara ödmjuk och jobba hårt. Vi vill vara annorlunda. Det ska vara mer intimt och det ska vara en annan känsla här, fortsätter Mikael Celion.
Du köper inte att det är en padeldöd?
– När man pratar paddeldöden så måste man hålla isär ett par saker. Antalet spelare sjunker inte, de ökar. Men det är en överetablering. Det är många som har tagit chansen att skapa intäkter med att öppna hallar, men vi är där spelarna kommer ställa krav var de spelar. Sen tror jag att det största problemet med överetableringen är att du pressar ned priserna.
Hur har ni tänkt där?
– Vi kommer ligga på en ganska rimlig prisnivå som våra kollegor, kan man välja att säga i stället för konkurrenter, ligger. Sen har vi en smärtgräns. Vi kommer inte kliva ned för vi vet att vi har en bra produkt.
Anders Mattsson som delar ägandet, fifty-fifty med Niklas Bethke, betonar en sak:
– Vi är ett fastighetsbolag och har byggt här på så sätt att man kan göra kontor om det inte skulle fungera. Vi äger lokalen själva. Vi kan anpassa hyran lite själva beroende på hur marknaden är. Det är en trygghet. Vi har inte alls den paniken att vi måste fylla hallen första dagen.
– Och kanske inte heller den paniken i beläggningsprocenten som många har om du har fem anställda och en hyra att betala. Det är givetvis viktigt för oss att ha beläggning, men vi kommer kunna krydda med att sälja eventdelen, jobba med partners. Vi är noll anställda. Vår syster (Johanna) jobbar med hemsidan och marknadsföring och brorsan Joakim ansvarar för redovisningen, säger Mikael Celion.
Eric Idervall är den som kommer ha störst ansvarsområde på själva padelbanan. Bland annat med att hålla i privatlektioner.
Hur är det att vara familj och arbetspartners?
– Vi har respekt för varandras kunskaper och har jobbat tillsammans tidigare, svarar Anders Mattsson.
Mikael:
– Det kanske är lite snabbare till konflikt när man familj. Man går snabbare rakt på sak. Det är enklare när man känner varandra så pass väl. Andra kollegor kanske man tassar runt i flera månader innan man kommer till skott. Det är ganska skönt. Pappa och jag jobbade med försäljning innan. Den biten med företag och partners har jag. Eric är duktig paddelspelare och tränare här i hallen. Vi har hittat en bra mix. Vi fem och pappas kompanjon.