"Vi ser en attitydförändring"
Kenny Olssons olycka på Kråkvilan ledde till nya regler. Svemo ser redan positiva effekter av dem. - Vi tycker oss kunna se en attitydförändring på banan mellan förarna, säger Christer Gustavsson sammankallande i Svemos rundbanesektion.
Svemos Christer Gustavsson (till höger) tycker att den nya domarnivån redan har fått effekt och att man har kunnat se en attitydförändring hos förarna. Arkivfoto: Robert Svensson
Foto:
Svemo menar att effekterna hittills är positiva.
- Vi har sett en attitydförändring bland förarna på banan, säger Svemos Christer Gustavsson.
För att undvika farlig körning har man börjat med ett system där domarna kan avbryta ett heat och utesluta en förare som gjort en farlig manöver.
- Hittills har två sådana uteslutningar utdömts. Den ena var i Vargarnas match mot Örnarna, berättar Christer.
Vad har hänt med banorna efter olyckan?
- Staketen var säkra innan men har nu blivit ännu mer säkra på samtliga banor. Man har stärkt upp dem med däck mellan den fasta stolpen och trästolpen. Det ger bättre fjädring.
Enligt de nya reglerna får alla förare chansen att köra träningsvarv på banan före matchen.
- Vi har fått flera positiva reaktioner från förare om uppvärmningen. Det är både en fördel inför tävlingen och en säkerhet för förarna att få den möjligheten.
Christer tycker också att banprepareringen blivit bättre.
- De preparerar inte banorna för tjockt med mycket material men inte heller för hårt. Det är ju trots allt speedway vi håller på med.
Bra förändringar
De första åtgärderna var framför allt en kortsiktig lösning. Men Svemo har också startat en säkerhetsgrupp som tittar på långsiktiga lösningar.
- Den består av fyra personer som till att börja med ska jobba med säkerheten året ut. Det gäller allting. Utrustning, cyklar, staket, banor och så vidare. Vi har fått in många förslag på säkerhetsåtgärder och gruppen kommer att gå igenom alla förslag som kommer in, berättar Christer Gustavsson.
Vargarna tycker att Svemos förändringar har varit bra.
- I första matchen efter olyckan var förarna osäkra på om den hårdare bedömningen verkligen skulle bli av. Men efter att Örnarnas polske förare blev utesluten i första heatet så släppte den oron, förklarar Vargarnas vice ordförande Torsten Sahlin.
Han är framför allt nöjd med domarnas nya nivå.
- Det tycker jag känns riktigt bra. Det är den viktigaste åtgärden från Svemo.
Likt alla andra klubbar har Vargarna sett över staketet kring banan på Kråkvilan.
- Vi har satt däck mellan nätet och stolparna för att få bättre fjädring och så har vi satt upp vajrar för att få bättre fjädring i staketet i kurvorna, förklarar han.
Vill påverka
Torsten hoppas att svensk speedways nya domarnivå ska spridas vidare till andra länder.
- Svemo ska försöka påverka FIM (Federation Internationale de Motocyclisme) för att andra länder ska följa Sveriges bedömningsnivå. Det händer ju många olyckor i Polen och England och det drabbar förstås klubbarna i Sverige.
Ett faktum som blev extra tydligt på svensk speedways upptaktsmöte inför säsongen.
- När man skulle tippa vilken placering laget skulle få sa flera klubbledare att det helt beror på vilka förare som blir skadade.