Världsbäst - men inte på snö

Han fick hela Norge att jubla i fjol. För första gången i historien firade vårt västra grannland ett VM-guld i rally.
Den här veckan är "verdensmesteren" själv i Värmlandsskogarna för att visa att han även är bra på snöunderlag. För i Swedish Rally har nämligen aldrig Petter Solberg, 29, lyckats.
- Nej, ändå är det nästan min hemmatävling. Jag är ju uppväxt bara fem mil från svenska gränsen och är dessutom gift med en värmländska (rallyåkaren Pernilla Walfridsson, vår anm.)

Finländaren Marcus Grönholm vill återta VM-titeln. Han har tre segrar i Svenska rallyt. 
FOTO: SCANPIX

Finländaren Marcus Grönholm vill återta VM-titeln. Han har tre segrar i Svenska rallyt. FOTO: SCANPIX

Foto:

NORRKÖPING2004-02-04 06:00
Han debuterade i Svenska Rallyt 1998. Blev då 16:e man. Året efter var han elva. År 2000 startade han inte och sedan har han blivit sexa, motorfel och sexa. De tre senaste starterna har han rattat en Subaru, precis som i år.
- Vinterrally har aldrig varit min grej. Anledningen beror på att jag blev proffs ganska snabbt och aldrig fick den riktiga skolningen på de skandinaviska vintervägarna, säger Petter.
Nu har han legat några dagar i Värmland och bland annat testat inställningar, bilens fjädring med mera.
För Petter är det viktigt att hänga med i VM-sammandraget. Det började nämligen illa då Petter tvingades bryta i Monte Carlo-rallyt för några veckor sedan.

Pallplats målet
I fjol vann han alltså på Cypern, på Korsika, i Wales och slutligen i Australien.
- En pallplats i Svenska Rallyt är målet, säger Petter inför starten på fredag.
Men konkurrensen är sylvass. Framförallt då från Marcus Grönholm som fått en ny vinnarmaskin från Peugeot. Man har utvecklat föregångaren 206 WRC och byggt en något större bil som kallas 307 CC. Marcus vann ju VM-titeln både 2000 och 2002.
- Vi är övertygade att vi kan återta VM-titlarna med den nya 307:an, säger Peugeot Sports bas Corrado Provera i ett uttalande.
Den 35-årige finländaren är naturligtvis revanschsugen.
- Den nya bilen är vassare och den för rallybilsutvecklingen ytterligare framåt, sa Marcus vid ett första vintertest i jämtländska Kall i december.
Naturligtvis blir det svårt för någon förare som inte har en fabrikskörning att vinna rallyt. Fast av dagens fabriksförare är det just bara Marcus Grönholm i en Peugeot som vunnit (tre gånger) det enda riktigt tuffa vinterrallyt.
Citroén vill säkert ha ett ord med i leken med sina stjärnförare fransmannen Sebastian Loeb och spanjoren Carloz Sainz, den sistnämnde debuterade i rallysammanhang redan 1980, Loeb så sent som 1995. Den förstnämnde fick dock en kanonstart i årets VM när han suveränt vann Monte Carlo-rallyt.

</B>Talanger på gång </B>
Sverige då?
Tja, vi har tyvärr ingen riktig rallystjärna i dag. Fast det finns några på gång. Tänker framförallt på Daniel Carlsson, som ska ratta en Peugeot 206 WRC, och Ford Focus-förarna Andréas Eriksson och Tobias Johansson.
Daniel, som avstod Svenska Rallyt i fjol för att satsa på JVM (trea till slut) har väl bäst förutsättningar.
- Fast det är ett tag sedan jag tävlade i en WRC-bil, men jag ska göra mitt bästa, säger värmlänningen.
Som Folkbladet berättade redan för ett par veckor sedan återfinns bara två östgötar i startlistan. Patrik Malteskog från Finspång gör come back i VM-sammanhang (hans senaste start var i finska rallyt 2002 då han skadade en ryggkota efter en våldsam flygfärd). Han startar i grupp N i en Mitsubishi liksom Per-Arne Sääv från Linköping i en Subaru.
På fredag morgon startar VM-rallyt i Värmlandsskogarna. På söndag eftermiddag vet vi vem som står överst på prispallen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!