Vargarna blöder - hela klubbens existens hotad
Vargarna står vid ruinens brant. Den ekonomiska situationen i klubben är allt annat än bra. Hela föreningens framtid är hotad. - Vi har inte rätt förutsättningar för att hålla på med det här, säger ordföranden Torsten Sahlin.
Torsten Sahlin har skjutit till massor av pengar, men det hjälper inte. Speedwayklubben fortsätter att blöda och enligt Sahlin själv är klubbens existens i högsta grad hotad. Foto: Robert Svensson (011-200 463) robert.svensson@folkbladet.se
Foto:
En stor räddare i nöden heter Torsten Sahlin, ordförande i den anrika föreningen.
Förra säsongen sköt han till totalt 1,5 miljoner kronor. I år kommer det beloppet att uppgå till någonstans mellan en halv miljon och 700 000 kronor.
Pengar som han har lånat ihop.
- Jag har gjort allt jag har kunnat. Jag räknade ut att jag måste jobba fram till jag fyller 112 år för att kunna betala tillbaka allt, säger Torsten Sahlin.
Klubben har skurit ner när det gäller det mesta. Några anställda finns inte i föreningen, endast ideellt arbetande eldsjälar.
Olika världar
De enda som får betalt är egentligen förarna, men även dom har fått dra sitt strå till stacken.
Förarlönerna i år är trettio procent lägre än förra året.
- Det var ingen som trodde att vi över huvud taget skulle få ihop ett lag i år efter det beslutet, men det fick vi. Mer än så här kan vi inte skära ner nu, vi har dragit ner maximalt, förklarar han.
Vargarna får in cirka 800 000 i sponsorpengar varje säsong. Jämför det med Luxo Stars i Målilla som håvar in runt fem miljoner per år.
Samma serie - olika världar.
För att inte säga IFK Norrköping som har sponsorintäkter på cirka tio miljoner.
Noterbart är att en GP-förare i runda slängar kostar en miljon om året.
Sälja Kråkvilan?
Störst missnöje visar man mot Norrköpings kommun, som enligt Torsten Sahlin inte gör mycket för speedway-sporten i stan.
- Vi har haft kontinuerliga kontakter med Norrköpings kommun i ett och ett halvt år, men inga beslut har fattats, säger han och suckar.
- Vi vill helt enkelt ha samma villkor som andra lag i stan och. Det har satsats så oerhört lite på speedway genom åren att det börjar bli dags nu, fortsätter han.
Vargarna äger Kråkvilan och sköter driften av hela anläggningen, men betalar några tusenlappar varje år till kommunen som äger marken.
Ungefär lika många tusenlappar får man tillbaka i bidrag per år.
I Hallstavik köpte kommunen Orionparken för ett par miljoner, samma sak i Västervik för ett par år sedan. Något liknande skulle kunna vara aktuellt även i Norrköping.
- Men det är nog inte särskilt troligt. De jobbar i den andra riktningen och vill i stället sälja ut anläggningarna till klubbarna själva, säger Sahlin.
"Gott rykte"
Läget i Varglyan är så prekärt att det kan bli tal om att lägga ner hela verksamheten inom en inte alltför avlägsen framtid.
- Ska vi ha ett elitlag i Norrköping eller inte? Det måste vi veta inom två-tre veckor. Vi har helt enkelt inte rätt förutsättningar för att hålla på med det här, säger Varg-ordföranden.
<B>+ Skulle det, ekonomiskt sett, till och med vara bättre att ramla ur elitserien och i stället köra i allsvenskan?</B>
- Nej. Det är inte ett alternativ att köra vidare i allsvenskan då.
<B>+ Att hitta en storsponsor och byta klubbnamn?</B>
- Ja, Vargarna i kombination med ett företagsnamn i sådana fall. Att plocka bort Vargarna helt och hållet är absolut inte aktuellt, klubbnamnet är så känt och har ett så gott rykte runt om i landet.
Att säga att Vargarnas framtid är oviss är ingen underdrift.
Inom kort kan Norrköping helt sakna ett speedwaylag - för första gången på 57 år.