Tyvärr är jag inte alls överraskad
Ena dagen får vi läsa om en 17-årig speedwayåkare från Smederna som ligger förlamad från midjan och nedåt på Universitetssjukhuset i Linköping efer en svår krasch.I går kväll, mitt under en glad studentmiddag för min son, möttes jag av beskedet att en ny svår speedwayolycka inträffat, den här gången på Kråkvilan.Hela speedway-Sverige är i chock efter den senaste tidens svåra olyckor.
Foto: Fotograf saknas!
Vargarnas vice ordförande Torsten Sahlin menade efter matchen att nu måste Svemo ta till bestraffningar mot förare som inte kör enligt reglerna. För enligt vad som framkom i går var det en av Valsarnas förare som åstadkom olyckan som fick så svåra konsekvenser. Kenny dundrade in i planket på ena långsidan efter att ha blivit pååkt.
Diskuteras
Just planken runt speedwayovalerna har diskuterats vilt de senaste veckorna. Det är inte länge sedan jag såg ett TV-inslag där Peter Nahlin, tidigare lagkapten i just Vargarna, verkligen poängterade att nu måste något hända även på banorna i Sverige. Bara en bana har så kallat luftstaket, vilket är obligatoriskt i GP-serien och som naturligtvis varje bana borde utrustas med. Vad det kan kosta i pengar vet jag inte, men med tanke på alla olyckor som hänt de senaste åren måste klubbarna vara beredda på att förbättra säkerheten.
Formel 1 är exempelvis en motorsport som kommit till rätta med olyckorna tack vare stora säkerhetsförbättringar. I dag händer egentligen inget som får oss att höja på ögonbrynen. Då går dessa bilar minst tre gånger fortare än speedwaycyklarna.
Vad jag ofta reagerar mot är de unga och orutinerade förarna som drabbas. Naturligtvis är det ren idioti att låta unga grabbar, 16-åringar, kliva av 80 cc-cyklarna för att direkt sätta sig på en 500-cykel. Speedwaysporten måste införa någon form av mitt-emellan-cykel, varför inte en 250-maskin under exempelvis 16-18 års ålder. Först därefter känns de unga grabbarna mogna att kliva på den stora, tunga och framförallt farliga maskinen.
Vargarna har annars varit väldigt förskonade från olyckor. Folkbladet pratade i går kväll med Åke Bergström, lagledare i klubben under dryga 25 år, och vad han kunde minnas har Norrköping bara drabbats av en dödsolycka tidigare. Det var Arne Wettergren som 1962 förolyckades på Dagsbergsfältet där speedwaybanan då låg.
Då jobbade jag inte i staden men sedan jag kom på plats i Norrköpnig kan jag bara minnas Leif Wahlmans tragiska olycka 1984 då han förolyckades under en tävling i England.
Gundersen kraschade
Dansken Erik Gundersen körde för Vargarna när han kraschade våldsamt i Bradford 1989.
Tyvärr kom inte den är smällen som någon överraskning för mig. Jag har ofta funderat på att åkare som kör i allsvenskan och division 1 lever ännu farligare än de grabbar som håller till i elitserien. Där finns ändå världens främsta förare.
Ska speedwaysporten överleva intressemässigt så krävs det att man tar kraftag mot de mer och mer förekommande olyckorna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!