Det blev en splittrad afton när vinstnollan spräcktes i i Eurochallenge.
Dolphins bjöd på säsongens bästa basket när de körde över slovakiska SPU Nitra.
Blygsamma 738 personer på läktarna var långt ifrån lika roligt.
- Jag är förvånad. Jag hade väntat mig upp mot 1 300 personer, säger Bosse Sundberg.
Till den här säsongen gjorde Dolphins en gemensam kraftsamling för att locka mer publik till Stadium Arena.
I stället blev det ett bakslag direkt.
- Inför premiären hoppades vi på 2 000 åskådare men det blev pannkaka, fortsätter Sundberg och kunde endast räkna in 748 åskådare i säsongsöppningen mot Jämtland.
Inte gett utslagAtt intensivare och mer frekvent synas i sociala medier samt dunka upp plakat runt om i staden har inte gett önskat resultat.
- Vi jobbar stenhårt men har ändrat upplägg. Vi ger inte längre bort biljetter, det var vi tvungna att göra i fjol när vi spelade så mycket matcher men det har inte blivit något som helst gensvar i satsningen, konstaterar Sundberg bittert.
Det sviktande intresset har emellertid ingen större negativ inverkan på ekonomin.
- Nej, det påverkar inte. Vi har inte budgeterat så mycket med publikintäkter men skulle vi nå ett snitt på 2 000 personer skulle det ha stor inverkan. Hade vi haft så mycket folk igår (läs tisdag) hade vi vunnit med 30 poäng. Publiken är den sjätte spelaren, det hade blivit mer fest och det är helhetsbilden vi vill åt, menar Bosse Sundberg.
Varför kommer inte publiken?
- Jag misstänker att det kommer ned till kunskap. Det är åtminstone den uppfattning jag har. Det är inte godkänt att gå på basket, det är fortfarande korgboll för många och man vill inte bli exponerad och retad för att man går på matcher. Det är synd att folk inte förstår vilken skillnad det är på spelet i Sverige jämfört med när vi spelar i Europa. Det är en annan sport. Sen är det konstigt att de som redan har köpt biljetter inte går. Senast var sponsorläktaren halvfull.
Samtidigt är Bosse Sundberg självkritisk.
Begränsade resurser- Det är klart att vi inte hittat rätt i vårat arbete. Någonstans lyckas vi inte. Vi har begränsade resurser på marknadssidan men det är förvånande att det inte blir något gensvar på satsningen vi gör men får jobba vidare, det finns inget annat.
Orkar ni det?
- Ja, vi orkar. Vi har många kontakter i näringslivet som tycker att det vi gör är viktigt. Vi omsätter nio miljoner och är starka i regionen. Det är bara IFK och LHC som är större i det avseendet. Vi har ett bra stöd i näringslivet och har gjort det bra trots allt med SM-guld och satsningen i Europa. Det vi presterar på planen är bra men vi har för lite vänner. Basketen är för liten men jag hoppas att de som inte kom igår (tisdag) tänker "shit, jag skulle varit där" och ser nästa match. Men det är en lång väg att gå.
I ett led att försöka fylla upp hemmaarenan så har Dolphins kommit överens med sina samarbetspartners om två så kallade enkronasmatcher framöver.
Den första blir det laddade mötet mot Uppsala (25 november) när Kelly Grant sitter på motståndarbänken.
Enkronaserbjudandet kommer även att finnas mot LF Basket i februari.