Stjärnans vardag långt från lyxlivet
Motocrossportens utveckling i ett ord: pengar.Möjligheterna styrs av ekonomin.Inte nödvändigtvis av talang och ambition.- Man tvingas vara en överlevnadskonstnär, säger Stefan Andersson.
Stefan Andersson, trefaldig SM-vinnare i motocross, kan inte luta sig mot sin sport för att klara ekonomin. Men han vägrar låna pengar för att nå den riktigt stora framgången. Foto: Niclas Sandberg
Foto:
Stefan Andersson, 31, placeras i toppskiktet av den svenska motocrosseliten.
Ingen lyxtillvaro
Den omsvärmas av glamour, hutlösa mängder pengar och en allmän guldkantad lyxtillvaro.
Det var bara delvis sant.
Eller inte alls förresten.
- Jag kör mjölkbil för att hålla det flytande, säger Stefan Andersson.
Smålänningen haltar lätt fram innan han presenterar sig med ett rejält handslag.
Främre korsbandet och inre menisken skadades i augusti förra året och efter operationen 19 oktober är det en fortfarande en bit kvar till toppformen.
- Det fattas lite muskler och även om jag kör med ett specialskydd så känns det i knäet dagen efter. Framförallt när jag har varit ute och sprungit.
2005 handlar därför mest om att komma tillbaka.
Inte att på något sätt dra ned på träningen.
- Nej, för varje dag man vilar blir man en sämre förare, menar Stefan.
Ett citat som säger mycket om denna viljestarka 31-årings vardag.
Processen att bibehålla konkurrentkraftig status pågår ständigt.
Naturligt steg
Och slitet pågår långt ifrån skenet av världselitens strålkastarljus.
- Man tvingas vara en överlevnadskonstnär. Min budget på 300 000 är jävligt liten och jag är beroende av sponsorer. Motocross är en fattigmanssport som är svår att få ihop med en arbetarlön.
Stefan Anderssons färdigheter skulle räcka för att vara med och slåss på allvar i internationella sammanhang.
För riskabelt
Och köpa in sig i ett team skulle vara ett naturligt och första steg mot framgång.
- Men det har aldrig känts rätt att låna ihop pengar, det är så mycket som måste fungera. Vad händer om jag kör i med en gång och blir skyldig? Det känns för riskabelt.
Valet att kämpa på egen hand försvårar markant möjligheterna att nå de feta proffskontrakten.
Med ett jobb vid sidan av motocrossen måste ett par viktiga träningstimmar strykas.
- Jag skulle kunna träna två gånger om dagen och skulle naturligtvis vilja att köra på heltid. Men igen - allt kommer tillbaka till ekonomin.
2001-03 levde levde och tränade Stefan som ett proffs då kom framgångarna.
- Jag var femma i SM, på pallen i EM i två race och slutade femma totalt. Då kunde jag planera mina dagar själv och resultaten släppte.
Med tre raka SM-guld i MX2-klassen vill Stefan kliva högst upp på pallen i den tuffare Mx1-klassen.
Kunskap till spillo
Efter två deltävlingar återfinns Stefan på femte plats i totalställningen, 19 poäng efter ledaren.
- Det skulle sitta fint att vinna och det är mitt mål. Men med tanke på knäet skulle jag vara nöjd med en topp 3-placering i år.
Som utvecklingen varit de senaste tio åren har Sverige halkat efter de ledande motocross-nationerna.
Nedgången började efter att Håkan Carlqvist la av.
- På 80-talet var det ingen som tog tillvara den kunskap som fanns. I dag är vi en B-nation, det blir dyrare och dyrare att ta fram talanger och förbundet syns knappt.
- Markus "Bubben" Hansson och Peter Johansson som lyckats är osvenska i sina egon, men för att vi ska kunna hålla sporten levande krävs det att man ger något tillbaka.
Motocrossporten i Sverige genomgår en tuff prövning.
Men det vardagliga slitet och kampen är värd känslan.
- Det roligaste som finns är att åka motorcykel, avslutar Stefan Andersson.
Det driver honom genom skador, sponsorjakt, arbete och den den hårda ekonomiska verkligheten.
En överraskning
I dag samlas förare från hela landet för endurokörningar i Yxbacken.
För arrangören och konkurrenterna kommer Stefan Anderssons deltagande som en överraskning.
Han anmält sig som Johan Andersson (andranamnet) men återfinns i det 80-man starka startfältet.