Ska speedwayen införa lönetak? Hur många förare ska klubbarna få ha kontrakterade, sju eller åtta? Vilka förare får man köra rider replacement för? Ska snittaket ändras eller tas bort helt? Hur många gästförare ska klubbarna få ha? Hur många svenska förare måste varje klubb innehålla?
Reda ut
På lördag är det meningen att Svemo och serieföreningen ska försöka reda ut en del av frågorna vid ett möte.
- Vi får se hur mycket som kan spikas. Jag har varit med i 40 år inom speedwayen och tycker det är viktigt att vi går lugnt fram och inte tar några förhastade beslut den här gången, säger Bertil Bergström i Svemo.
Även inom klubbarna anser man vikten av att inte ta några förhastade beslut.
- Det vi alla kan vara överens om är att vi måste agera smart den här gången. Vi måste få ordning på klubbarnas ekonomi annars finns det ingen elitserie om tre-fyra år, säger exempelvis Stefan Andersson hos nyblivna svenska mästarna, Piraterna, till Motala Tidning.
nnn
En av de första förarna inom svensk speedway att byta klubb inför nästa blev Ricky Kling. Han lämnar Dackarna för Smederna, vilka satsar mot en snar come back i elitserien. I år blev man ju snuvade i finalen av Rospiggarna, vilka senare tackade nej till uppflyttning.