Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Skilsmässa det enda riktiga"

SMK Östgötas tre sektioner, speedway, mc och bil, är på väg mot en skilsmässa. Efter 92 års partnerskap.En skilsmässa som jag ser som det enda rätta.

NORRKÖPING2009-02-06 04:59
För om Vargarna, d v s speedwaysektionen, ska ha en chans att överleva krävs det att man får möjlighet att utvecklas som förening.
Krönika
SMK Östgöta är en av de mer anrika föreningarna i Norrköping. Redan 1917 bildades föreningen men massor har hänt sedan dess.
Och då framförallt inom speedwayen, den enda sektion inom SMK Östgöta som i dag bedriver elitverksamhet.
Jo, jag vet att de finns några bilförare, bland annat Mikael Lindqvist, som slåss i landets rallyelit, men dessa bilåkare tillhör mer klubben för att man så måste göra, d v s man sköter i stort sett allt tävlande på egen hand, drar in sponsorer, hyr bilar osv.
Och motocrossektionen har sedan flera år lagt ner sin elitverksamhet, satsar i dag på en bred ungdomsverksamhet där man, vilket ska erkännas, är framgångsrika.
Det enda rätta
Redan för fem-sex år sedan när SMK Östgöta var på fallrepet på grund av dåliga affärer just inom speedwayen, föreslog jag att det enda rätta var en skilsmässa.
Av just den orsak som fick SMK Östgötas medlemmar då att spy galla över varandra - klarade inte en sektion ekonomin följde även de övriga med i fallet.
Den gången blev det ett ackord och kassorna hos både bil- och mc-sektion drogs med i den allmänna röran och många medlemmar uttryckte sitt missnöje, både i skrift och tal, men då fanns inget att göra. Det var liksom för sent.
Inte heller hade man då någon lösning på hur man skulle fördela anläggningen ute på Kråkvilan.
När sedan Torsten Sahlin gick in med närmare 2 miljoner kr och stabiliserade speedwayen blev det lugnt på ytan igen, men nu tycker Torsten, och även SMK Östgötas styrelse, att tiden är mogen att gå skilda vägar.
 Styrelsen i klubben har också format en strategi hur klubbarna ska utvecklas och skötas i framtiden. Meningen är att speedwayen behåller det gamla organisationsnumret liksom arrendeavtalet med kommunen. Anledningen här är givetvis att speedwayen måste ha en egen anläggning för att få sin elitlicens godkänd.
Meningen är dock att varken motocrossen eller bilsektion ska sparkas ut från Kråkvilan utan dessa ska teckna utnyttjandeavtal med speedway för att kunna bedriva sin verksamhet vidare.
Fått gehör
SMK Östgötas styrelse ser den är gången ut att ha genomarbetat förslaget och även fått gehör från alla sektionerna, varför den planerade delningen till 1 januari 2010 bör kunna genomföras. Fast vid en rundringning i går visade det sig att alla ännu inte helt är med på skilsmässan, utan att det forfarande finns en hel del frågetecken kring anläggningarna ute på Kråkvilan.
Nu är inte SMK Östgöta på något sätt den första förening i Sverige som gör den här uppdelningen. Bland de senare exemplen hittar vi IFK Norrköping som för ett par år sedan lät orienteringen och bridgen bilda egna föreningar, bara för att man inte skulle bli indraget i eventuella ekonomiska problem om exempelvis fotbollen skulle gå omkull.
Många andra stora föreningar i landet har gjort på samma sätt, bara för att man inte ska behöva åka med på samma bananskal om en missköter sig.
26 mars har SMK Östgöta har årsmöte och då hoppas jag att alla återstående frågetecken ska ha rätats ut. Och vi slipper samma pajkastning som förra gången när det blåste storm kring speedwayen på SMK Östgötas årsmöte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!