Silly season igång
Nu har jakten börjat. Speedwayfolket runt om i vårt avlånga land är på jakt efter nya förare till säsongen 2006.Fram till den 1 november är fönstret öppet. Därefter ska klubbarnas trupper vara spikade.Nytt för nästa år är bl a att trupperna bara får innehålla nio förare mot tio i år.
Folkbladet har kollat runt lite hos klubbarna och kan berätta följande:
Trots avstängningen på ett halvår har Piraterna bestämt att stjärnföraren från Polen, Damian Balinski, får ett nytt kontrakt även 2006.
- Han har sonat sitt brott när vår svenska serie börjar i maj. Vi har gjort bedömningen efter hur han uppträtt i Piraterna och där saknar vi honom, kan jag lova, säger Piraternas lagledare Fredrik Staaf.
Balinski är ju just nu avstängd ett halvår för det bråk som han var inblandat i när Rune Holta misshandlades i en seriematch i Polen.
Piraterna har också uppvaktat bröderna Jonas och Daniel Davidsson, vilka fått sin speedwayutbildning i Motala, men kört för Rospiggarna de senaste åren.
Båda har dock fått ett erbjudande om förlängning av Rospiggarna och enligt uppgifter i Corren i går blir båda kvar i Hallstavik.
Förutom Balinski har Piraterna klart med Grzegorz Walasek och Michael Szczepaniak.
Hancock till Bajen?
Enligt uppgifter i Uppland lär Bajen Speedway, nya i elitserien nästa år, uppvaktat Greg Hancock. Greg lär dock vilja avvakta ett par veckor innan han bestämmer klubbadress nästa år. Nykomlingen gapar onekligen efter mycket, bl a talades det om att värva Tony Rickardsson. Men världsmästaren har ett vattentätt kontrakt med sin klubb Masarna.
Masarna missade alltså slutspelet, men har ändå gjort en riktigt bra säsong. Dessutom står man väl förberedda inför 2006.
Bara ett enda kontrakt återstår att förhandla om. Det gäller Antonio Lindbäck. Man inledde förhandlingarna häromdagen men hittills har inte klubben fått någon namnteckning.
Publikt sätt är Masarna en riktigt stor vinnare. Man hade budgeterat med 3.500 åskådare, men snittet stannar på 4.900.
- Ett slutspel hade naturligtvis betytt extra plus i kassan, säger Masarnas ordförande Åke Johansson.
Seriesegrande Västervik har också börjat jobba med truppen inför 2006 trots att slutspelet återstår.
- Vi har diskuterat med samtliga förare och ingen har meddelat än så länge att de tänker lämna klubben. Vår förhoppning är att behålla truppen intakt, berättar Jan-Erik Johansson, ordförande i klubben.
Av förarna i årets trupp har Bjarne Pedersen och Matej Ferjan även kontrakt för nästa år. Enligt tidigare uppgifter så är klubben överens muntligt med Niels-Kristian Iversen. Peter Ljung har sagt upp sitt kontrakt men här räknar Jan-Erik med en omförhandling.
Två saker ställer dock till det i lagbygget. Nästa år får truppen bara innehålla nio förare jämfört med tio förare i år. Dessutom måste Västervik ta hänsyn till snittaket, som i dagsläget är 43,15. I och med att samtliga förare har höjt sitt snitt blir det svårt att sätta ihop samma lag nästa år som har kört i år.
Hampel ersätter?
Smederna i Eskilstuna ser ut att mista Nicki Pedersen. Christer Löfgren, sportchef i klubben, säger att klubben redan erbjudit de pengar man kan.
- Nicki är om inte dyrast i elitserien, så i alla fall bland de två-tre dyraste. Vi har inte råd att ge honom lika mycket betalt som han har nu.
Dansken skrev ett nytt guldkantat kontrakt efter att han blivit världsmästare 2003.
I stället lär Smederna redan varit i kontakt med Kaparnas Jarek Hampel. Christer vill dock varken bekräfta eller dementera:
- Vi har en plan B, mer säger jag inte i dagsläget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!