Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sahlin: "Det finns inga risker"

Vargarnas nybildade arena-aktiebolag ska se till att hålla klubben i ekonomisk balans.
Torsten Sahlin har jobbat fram upplägget som är på väg att appliceras i övriga speedway-Sverige.
-Det finns inga risker, säger han.

Foto: Janne Forsby

NORRKÖPING2012-11-06 21:28

Speedwayklubbarna blöder.

Torsten Sahlin sitter på lösningen som ska få sporten på fötter.

I Norrköping - och ute i övriga landet.

På tisdagens möte fick medlemmarna ta del av Vargarnas beslut att bilda ett arena-aktiebolag som köper arenan av föreningen.

- Bolaget säljer sedan aktier till i första hand medlemmarna. 100 aktier för 15 000 kronor styck, det kan de flesta betala annars hjälper vi dom att låna, förklarar Torsten Sahlin som var först ut att förvärva en aktie.

Ordföranden Johan Alsö satte även sitt namn på listan men tanken är att ingen ska få äga mer än tio procent av aktierna.

- Jag räknar med att alla i styrelsen köper aktier annars vänder vi oss till våra sponsorer, säger Alsö. Det här inget som vi kommer att rösta om. Vi har bestämt oss för att köra på det här och trycker på startknappen med en gång.

Bättre kontroll

Sedan rabblade både han och Sahlin upp fördelarna med att ha ett arena-aktiebolag.

Sammanfattat ger det bättre kontroll och en större ekonomisk trygghet.

- Folk som sitter och tar besluten tänker för mycket med hjärtat och för lite med hjärnan. Min tanke är att på något sätt måste man få upp det ekonomiska ansvaret i klubbarna, menar Sahlin och fortsätter:

- Om alla hjälps åt så kanske det inte blir tryck på den stackars styrelsen att vi ska dyrare och dyrare förare. Kanske att de i stället frågar: ?går det ihop sig nu??. Det handlar om vardagsekonomi, klubben måste rätta munnen efter matsäcken.

Nyligen höll Sahlin ett anförande för serieföreningen där han delade med sig av sin plan för att ta svensk speedway ur sitt svarta hål.

Han vill att det ska klubbas igenom ett förslag där alla klubbar i elitserien och allsvenskan måste bygga upp sitt eget riskkapital.

- Responsen var bra. Varje serie eller liga måste ha som i England där man har ett riskkapital som är inlåst. Om en klubb inte kan göra rätt för sig då får förarna eller leverantörerna vända sig dit och sen ryker det riskkapitalet. Mitt förslag är att på sikt bygga upp ett det här i varje klubb på en miljon som är inlåst. Och bygger man upp det med 150 000 varje år under sju års tid så är man där.

Klarar alla klubbar att skramla ihop den summan?

- Om förartaket är satt till 2,9 miljoner är 150 000 kronor peanuts. På fem år vill jag påstå att förarkostnaderna har stigit med 50 procent.

Det kan bli samma personer som sitter i arenabolagets styrelse som runt Vargarnas styrelsebord.

- Men på den sportsliga sidan är det inget som ändras. Arenabolaget godkänner föreningens budget. Sen jobbar Vargarna med det sportsliga. Vargarna faller på som vanligt, klargör Torsten Sahlin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!