Sveriges kommuner har generellt sett blivit betydligt mer medvetna om sina varumärken under de senaste åren. Kampen om att synas har därför blivit tuffare för små och medelstora städer och kommuner.
– För en stad som Norrköping är det en positiv elchock, en injektion i varumärket.
Det säger Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och grundare till kommunikationsbyrån Passion Lab.
Han hävdar att ett starkt lokalt idrottslag är en viktig beståndsdel för att få en stad eller en kommun "på kartan". Han anser att det är värt pengarna att stötta klubbarna ekonomiskt, även om det i bland leder till heta debatter i kommunpolitiken.
– Oavsett hur man resonerar är de här lagen oumbärliga reklampelare. Börjar
börjar granska och räkna över tid så är det inte orimligt att en kommun satsar pengar på ett idrottslag. Även om man hatar idrott borde man se att finns tillräckligt värde för kommunen att vara med ur ett marknadsföringsperspektiv, säger han.
Att då ha ett svenskt mästarlag i fotboll i kommunen är förstås en stor tillgång. Frågan är hur man bäst använder den tillgången.
Om Turner Olovzon själv var kommunikationschef i Norrköpings kommun skulle han satsa en hel del krut på bortamatcherna.
– Klubben, kommunen, högskolan och näringsliv kan gå i hop. Använd IFK som dörröppnare för att nätverka och knyta kontakter. Det finns många utflyttade Norrköpingsbor i Stockholm, Göteborg eller Malmö som känner stolthet nu. Det är sådana som kan tänka sig att flytta tillbaka, säger Turner Olovzon.