Östgötarna lovar ge stjärnorna en match

- Egentligen går det inte att jämföra oss med Thomas Rådström och Mats Jonsson. Men likväl hoppas jag vi ska kunna ge dem en match, det är ju lite av hemmaplan för oss när nu rally-SM går i Östergötland.
Det säger Jon Magnusson, Valdemarsvik-sonen som läser karta åt Mjölby-föraren Jari Saarinen sedan flera år tillbaka.
- Jag har väl deltagit i 400 rallylopp, Jari runt 300. Mats Jonsson, med bl a elva SM-guld bakom sig, har säkert 1100 tävlingar med samma kartläsare. Och Thomas är ju den som har absolut bäst förspänt på bilsidan, tillägger Jon.

Tre östgötar, fr v Jon Magnusson (kartläsare åt Jari Saarinen från Mjölby), Peter Fredricsson och Jimmy Joge, som hoppas sätta de stora rallystjärnorna på plats i helgen.
FOTO ROBERT SVENSSON

Tre östgötar, fr v Jon Magnusson (kartläsare åt Jari Saarinen från Mjölby), Peter Fredricsson och Jimmy Joge, som hoppas sätta de stora rallystjärnorna på plats i helgen. FOTO ROBERT SVENSSON

Foto:

NORRKÖPING2004-09-09 06:00
Det är alltså dags för ännu ett rally-SM på östgötavägarna. Start fredag kväll och mål lördag eftermiddag.
- Det körs fem sträckor på fredagen, alla i närheten av Norrköping, medan transportsträckorna blir lite längre på lördagen då förarna kör sex sträckor, säger tävlingsledaren Sievert Lindqvist.
Start och mål är i år förlagt till Mässhallen och området däromkring. Mest beroende på att rallyarrangörerna kände behov av större plats.
- Första specialsträckan är vid campingen som vi använt mycket tidigare. Den är, liksom flera av de övriga sträckorna, mycket publikvänlig, säger Sievert.
Och ordföranden i tävlingsorganisationen, Sören Johansson, tillägger:
- Sträckan vid Aspa exempelvis kommer att köras två varv, vilket betyder att åskådarna får se en bil var 30:e sekund.

Bara en serviceplats
Även rallysporten börjar mer och mer anpassa sig till att folk inte vill åka så långt bort och numera har man också anpassat exempelvis serviceplatsen till förarna.
- Ja, vi kör med enbart en serviceplats ute på Himmelstalund. Förarna åker alltså ut, kör två-tre sträckor, och återvänder sedan hit igen, berättar Sören.
Och service kan behövas. I går, när de ansvariga för SM-rallyt bjöd på en pressträff, fanns två killar med som tillbringat många mörka kvällar och nätter i garaget den senaste tiden.
qqJon Magnusson har hjälpt Jari Saarinen att bygga om i stort sett hela chassit på deras Ford-bil efter en riktig avåkning vid senaste SM-deltävlingen i Falun.
- Allt är inte riktigt klart ännu, men jag hoppas Jari får dit rutorna i dag så han kan ge sig ut på en provtur, säger Jon.
Jon och Jari hade hoppats ha bilen i körbart skick till i lördags för att tävla i Nyköping, men så blev inte fallet. I stället fick Jon se tävlingen som åskådare.
- Det är nog första gången vi missat en tävling som vi föresatt oss att åka, förklarar Jon.
De senaste tre tävlingarna i Rejmerallyt vill Jon också helst glömma.
- 1998 körde vi visserligen bra men tvingades bryta. Och bättre har det inte gått de två andra gångerna, bl a missade jag ett vägbyte en gång så vi hamnade på en åker, berättar Jon med ett leende.

Matcha stjärnorna
Nu hoppas han och Jari att ändå kunna matcha superstjärnorna i SM-cirkusen.
- Men som jag sa inledningsvis tävlar vi inte riktigt i samma division. Thomas Rådström har det oerhört bra förspänt trots att han inte kör VM-cirkusen längre, och Mats lever på sin oerhörda rutin.
Rådström har för övrigt redan vunnit SM-guldet, medan Mats kan tappa silvret till Matz Thorszselius om han skulle bort sig helt, d v s inte få någon SM-poäng. Jon och Jari hamnar utanför prispallen oavsett om de vinner .

qqPeter Fredriksson, Norrköpings MK, som kör i den otrimmade 2WD-klassen, slutade fyra i den första SM-deltävlingen men rullade sedan rejält i den andra och sedan dess har man i stort sett lagat bilen. Ja, vid senaste tävlingen i Falun fanns man med men det slutade med en punktering och en sjätteplats. Så hittills har det bara blivit tio SM-poäng i år och en blygsam 14:e plats i sammandraget.
- Förutom allt eget arbete samt all den hjälp jag fått av folk i min närhet, så går nog kalaset gått på 40.000-50.000 kr, säger Peter.
Peter kör i den otrimmade 2WD-klassen och det innebär att han bara får förstärka fjädringarna, stötdämparna samt växla ner motorn. I stort sett ska allt i övrigt vara standard.
- Genom att motoreffekten ändå är 182 hk går det raskt undan. Tyvärr kanske lite väl fort för bilen förskaffning i övrigt. Fjädrar, stötdämpare och framförallt bromsarna håller inte jämnt i 180 km/tim, säger Peter.
Han har lyckats få ordning på sin nästan totalthavererade bil till SM-finalen och ser med tillförsikt fram mot helgen.
- Lite fördel ska man väl ha av att det är på hemmaplan. En hel del av vägarna har man ju också provat på tidigare i olika rallysammanhang, säger Peter.
En tredje förare med östgötaanknytning är Tjällmo-sonen Jimmy Joge. Han har valt att göra en lite annorlunda rockad inför SM-finalen.
- Ja, jag byter klass helt enkelt. Tycker inte det fanns någon anledning att köra i min vanliga klass (trimmat 2WD) då P-G Andersson redan vunnit guldet och jag silvret, säger Jimmy.

Kör otrimmat
Han kommer i stället att köra en Peugeot 206 RC i den omtrimmade 2WD-klassen.
- Det är en bil som jag tror kan röra om ordentligt, säger Jimmy.
Klassen har dominerats totalt i år av Anders Karlsson, Säffle och hans Renault Clio men nu hoppas Jimmy ge honom lite motstånd på fredag-lördag.
- Jag är ganska nöjd med min säsong hittills, även om det var lite oturligt att vi inte kom till start i Bergslagsrallyt. Då hade jag kanske kunnat matcha P-G Andersson om guldet.
Jimmy fick, som fabriksförare för Peugeot chansen att köra finska VM-rallyt för en dryg månad sedan.
- En härlig upplevelse. Tyvärr fick jag punktering tidigt och så drabbades jag av en mystisk virussjukdom som gjorde att jag tvingades bryta på lördagen och lägga in mig på sjukhus, berättar han.
Men hela rallysport-Sverige tror att Jimmy, tillsammans med bl a P-G Andersson och Daniel Karlsson, ska ta över kungakronan inom svensk rallysport.
<B>Ställningen i rally-SM inför sista deltävlingen:</B>
Grupp A, - 2000 cc: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, 60 poäng, 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, 47, 3) Mats Torszelius, SMK Uppsala, 40, 4) Dick Wicksell, SMK Uppsala, 30, 5) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, 29, 6) Andreas Eriksson, MK Speed, 15, 7) Pär Dawson, SMKI Uppsala, 13, 8) Ionnis Papadimitrion, 10, 9) Robin Sandberg, Ryds MK, 7, 10) Eddie Hörbring, Degerfors RC, 6.
Grupp A, 0-2000 cc: 1) P-A Andersson, Årjängs MK, 102, 2) Jimmy Joge, SMK Motala, 69, 3) Stefan Jonsson, Vännäs MK, 51, 4) Per-Arne Sääv, VÖMK, 39, 5) Kenny Stavbom, MK Speed, 31.

Grupp N, - 2000 cc: 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, 56, 2) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, 52, 3) Oscar Svedlund, Karlstads RC, 26, 4) Patric Carlsson, SMK Nyköping, 25, 5) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, 20.
Grupp N, 0-2000 cc: 1) Anders Karlsson, Säffle MC, 99, 2) Patrik Sandell, Jämtlands MK, 60, 3) Anders Fredricsson, Mälaröarnas MK, 58, 4) Joachim Nilsson, SMK Arboga, 40, 5) Tommy Westlund, Borlänge MK, 38, 14) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, 10, 17) Johan Kindahl, Norrköpings MK, 8,
JSM, grupp N, 0-2000 cc: 1) Patrik Sandell, Jämtlands MK, 72, 2) Jonas Ericsson, Kolsva MS, 46, 3) Mattias Nyström, Ludvika MS, 34, 4) Lars Sjöström, SMK Hälsinge, 27, 5) Fredrik Andersson, Ludvika MS, 19, 11) Johan Kindahl, Norrköpings MK, 8, 13) Danne Lundh, Östergyllen RC, 4.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!