Orienterarna fick nya impulser
När östgötaorienterarna samlades i helgen till stiftsgården Vårdnäs för Startpunkt 2004 var det träning, marknadsföring, 10-mila 2004 och O-ringen 2007 som var huvudämnena.
Kan man lära något av varandra? Stefan Hellberg, IFK Norrköpings tränare och Charlotte "Lotten" Lindqvist från OK Denseln funderar på värdet av alternativ träning.
Foto:
Bägge rönte stor uppskattning för engagerande föredrag.
IFK:s Stefan fokuserade mycket på förväntan kontra resurser samt självförtroende och glädje. Förra årets kräftgång handlade mycket om obalans, medan han lyfte fram en vision om större förhoppningar inför det kommande året.
Det handlade också mycket om lag kontra individuellt tävlande.
"Kan lära oss"
- Vi skulle säkert kunna lära oss en del av orienterarna där den individuella prestationen står i fokus, menade Stefan men konstaterade också att det finns ett lagtänkande många gånger inom orienteringen, genom budkavletävlandet.
- Som fotbollsspelare är man mycket mer styrd av sin tränare än vad jag är som orienterar, konstaterade OK Denselns Charlotte Lindqvist, som kombinerar sitt eget elittävlande med att vara tränare i klubben och fick medhåll av Stefan i sitt påstående.
När det gäller marknadsföringen har orienterarna mycket att lära. För en "utomstående" är orienteringen något av, antingen en macho-sport eller nörd-sport, vars utövare är okända för den stora allmänheten. Peter Löfqvist, som jobbat många år med marknadsföring, för tillfället med Hageby Centrum här i Norrköping, kunde på rak arm bara nämna två namn, Annichen Kringstad och Jörgen Mårtensson, och så är det nog på många håll. Peter var en av dem som gav orienterarna en ordentlig lektion i just ämnet marknadsföring.
<B>Praktexempel</B>
Han kunde ge många exempel på sporter som blomstrat. Ibland var det någon fixstjärna som lyfte sporten, men då riskerade intresset att dö ut lika fort som den blommat när stjärnan lade av. Praktexemplet är Magdalena Forsbergs framgångar i skidskyttet. Det bästa sättet att nå bestående framgångar är långsiktigt arbete och att man hänger med i samhällsutvecklingen.
- Både samhället och människorna förändras och sporten måste följa med, konstaterade Peter.
Konkret marknadsföring svarade Urban Strid och Conny Hurtig, som berättade om vårens stora begivenhet i Norrköpingstrakten, 10-mila. Där har man jobbat på ett helt annat sätt än de tidigare arrangörerna i Stockholm, som haft en väldigt låg profil på sin marknadssida.
- Vi har känt ett stort gensvar och det är roligt, summerade Urban.
Dessutom möter den fristående tävlingen Djurparkssprintern stort intresse.
<B>Ny tävlingskarta</B>
- Där har vi fått Svenska Orienteringsförbundets stöd för ett nytt upplägg liknande skidåkarnas sprin, med kval och en koncentrerad final. Tävlingsområdet är suveränt svårt, mitt i djurparken, där mästerkartritaren Nils Erik Johansson har ritat en helt ny tävlingskarta, avslutade Urban.
Totalt deltog 70-talet orienterare från hela Östergötland i den lyckade konferensen där Östergötlands Orienteringsförbund "outsourcat" konferensansvaret till NAIS, Matteus SI och OK Skogspojkarna, vars ledare fick stora applåder för ett fint genomfört arrangemang.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!