Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kråkvilan en arena i förvandling

Vargarna har storstädat i truppen inför comebacken i elitserien, men kvastarna får även gå på och utanför själva banan.. Det handlar om en arena i förvandling.

Foto: Svensson Robert

NORRKÖPING2008-11-28 03:00
Speedwayklubben har fått politikernas löfte om ett ekonomiskt bidrag på 600 000 kronor för investeringar på Kråkvilan.De pengarna räcker en bit, men inte hela vägen.- Vi är nog den klubb i Sverige som bidrar med mest ideella krafter och därför kan vi få ned kostnaderna. Men var de slutar vet vi ännu inte, säger vice ordförande Torsten Sahlin.Tre fabrikat
Klubben har funderat och till slut valt bland tre olika sorters luftstaket. Som alla säkert minns är det numera obligatoriskt med luftstaket i högsta serien.- Vi har räknat på det här och tror att totala kostnaden hamnar på cirka 750 000 kronor. Men då är allt inkluderat, understryker Sahlin.Vad är det då exakt som måste åtgärdas?Det fjädrande staketet längs långsidorna kommer att ersättas med en stummare variant. Det arbetet har redan inletts.- Förarna ska inte riskera att häkta fast i staketet, förklarar vargledaren.Vidare måste in- och utfarten till depån flyttas. Den kan inte som nu ligga vid kurvan eftersom luftstaketet ska placeras just där.- Vi får gräva oss in på raksträckan i stället. Vilket gör det lite knixigare för traktorn att komma in.Behöver inte bredda
Däremot slipper Vargarna att bredda kurvorna. Trånga Kråkvilan klarar precis minimimåtten med luftstaketen.Norrköpingsklubben vill också ligga steget före i säkerhetstänkandet. "Publikstaketet" vid kurvorna kommer att flyttas, marginalen mellan förare och publik ska dubblas från dagens tre meter.- På sikt vill vi dessutom ersätta lyktstolparna med master. Det är också en säkerhetsfråga, och vi vill göra det innan det händer någon olycka.Förarna kan glädjas åt att Kråkvilan från och med nu är utrustad med en så kallad "kombisladd".Dyrare biljetter
- Vi testade den lite förra säsongen och är väldigt nöjda. Kombisladden ger en jämnare bana och ökar säkerheten för förarna. Vi är tacksamma mot företaget som hjälpt oss men nu måste vi också söka finansiering för en ny traktor.Det blir dyrare för Norrköpingsborna att gå på speedway nästa säsong, men höjningen beror inte på att man måste finansiera investeringarna.- Nej, höjningen är 20 kronor och då ligger vi på samma nivå som övriga elitserieklubbar. Vi håller fast vid ursprungliga idén att speedway ska vara en sport för folket. Vi vill försöka hålla den så billig som möjligt, slutar Torsten Sahlin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!