Magnus ”Munken” Karlsson har inga större problem att få dagarna att gå. IFK Norrköpings klubbchef håller som bäst på att se över organisationen som ska slimmas från 26 till 20 anställda.
Resultatet av ett nytt minusår.
– Det är ingen rolig uppgift men normalt företagande. Jag kan inte driva en verksamhet som bygger på att sälja spelare eller mark runt Parken, säger 47–åringen.
Utåt sett kommer inte nedskärningarna att märkas. Besparningen kommer att ske på en rad olika områden inom IFK Norrköpings verksamhet.
– Vi kommer inte att stänga ned någon del helt och hållet. Det handlar om marknad, ledartruppen kring A-laget. Ungdomssidan. Kansli och Nya Parken Event och Arena. Målet är att bli effektivare, fortsätter Karlsson.
En annan utmaning som ligger på Magnus Karlssons bord är att vända de vikande publiksiffrorna. Två år i rad har IFK Norrköping misslyckats med att nå budgeterat snitt. Det innebär miljonförluster.
– Vi måste säkerhetsställa att ha en ekonomi i balans. I det ligger att lyfta hemmamatcherna och vi har bland annat två koncept som vi jobbar efter.
– En sak är att vinna ståplatspubliken, att fler vill stå där. Sneglar man på Dortmund, Liverpool och Hammarby, Malmö FF och Elfsborg, så är det lag som lyckats att skapa en positiv supporterkultur som bidrar och lyfter arrangemanget. Jag upplever att vi har tappat ståplatspubliken. Vi vill förändra tanken ”att jag stannar hemma och ser matchen på TV”. Det är roligare att spela och gå på fotboll om det är tryck och mycket folk.
Som andra del i att få fart på åskådartillströmningen tror Magnus Karlsson att det är rätt att satsa på ett utökat familjekoncept.
– Vi överväger också att sänka biljettpriserna och förenkla prisstrukturen.