Här grävs för bättre speedway

Mer utrymme i kurvorna ökar chansen till omkörningar. Därför grävs det just nu för fullt på Vargarnas oval. "Det blir roligare speedway", lovar Mats Erixon, klubbens säkerhetschef.

NYA BREDDGRADER. Vargarnas bana breddas inåt av säkerhetsskäl och för att göra heaten mer spännande.

NYA BREDDGRADER. Vargarnas bana breddas inåt av säkerhetsskäl och för att göra heaten mer spännande.

Foto:

NORRKÖPING2015-01-20 06:33

Två veckor tar det, sedan ska ansiktslyftnigen av banan vara klar. Båda kurvorna breddas inåt med mellan 1,5 och två meter. Två skäl gör insatsen nödvändig: För det första är den gamla dräneringen för dålig, och för den andra ska det skapas mer plats för att åka motorcykel på.

Mats Erixon är övertygad om att förändringen kommer att betyda mycket för publiken:

– Bredare kurvor öppnar för roligare speedway med fler omkörningar. Det blir mer plats och fyra kan gå in i bredd och ändå få plats.

Men det är inte bara ögonfröjd som ligger bakom insatsen. Säkerheten för förarna blir också bättre enligt Erixon. Billy Forsbergs pappa Raymond har ritat och ett gäng gamla Vargförare har också varit med i planeringen av de nya kurvorna,

– Farten sänks en aning så de kommer inte köra på varann lika lätt. Förarna är absolut positiva för att de får flera möjligheter att köra om eller välja spår.

I och med förändringen blir banan något kortare. Närmare bestämt 18 meter för den som slickar linjen på innerbanan varvet runt. Den redan tidigare korta banan (288 meter) blir från och med nästa tävlingssäsong 270 meter.

Det är Söderköpingsföretaget Gunnarssons Entreprenad som gör grovjobbet med grävmaskiner, lastbilar och traktorer ute på banan. Här finns gott om speedwayentusiaster. Både chefen Jonas Gunnarsson och anställde Alexz Rehn har med intresse följt Vargarnas framfart i elitserien de senaste åren. Nu blir det istället en nystart i allsvenskan kommande säsong:

– Personligen tycker jag att det var ett bra beslut. Man kan ju inte köra i en liga man inte har råd med, säger Jonas Gunnarsson.

Den nya dräneringen av kurvorna är minst lika viktig som breddningen. Bättre dränering och en brantare dosering ska snabbare och mer effektivt leda bort vattnet.

– Den gamla dräneringen fungerade inte riktigt och vi har haft problem när det regnar, säger Mats Erixon.

Att grävjobbet sker just nu handlar om att man har fått vänta på tjälen, annars hade de tunga maskinerna skadat banans bärighet.

– Det är 250 ton grus som ska på och 800 ton material som schaktas bort. När det är hårt på banan märks det knappt att vi kört här, hade det varit mjukt skulle den blivit fullständigt sönderkörd, säger Jonas Gunnarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!