Snacka om rivstart på nya jobbet.
Patrik Selin har precis börjat sin anställning hos svenska mästarna, men efter bara några dagar på ”Parken” kunde nye klubbdirektören presentera den där affären som klubben gått och väntat på så länge.
Nya Parken har sålt sitt namn till fastighetsbolaget Östgötaporten, till att börja med för en femårsperiod.
Klassiska Idrottsparken som bytte namn till Nya Parken efter ombyggnaden 2009 kommer från och med nu heta just Östgötaporten.
– Det kändes så naturligt för alla inblandade att det blev Östgötaporten. Hade det blivit något annat konstigt namn så hade man fått gå hem och fundera, men vi behövde aldrig göra det och självklart har vi utvärderat det här med både styrelse och samarbetspartners och alla tycker att det varit en jättebra idé, säger Patrik Selin.
IFK Norrköping har försökt få arenanamnet sålt under flera års tid – utan att få napp.
För ungefär en månad sedan satte sig klubbens marknadsfolk ner för ett möte med Östgötaporten för att diskutera ett samarbete och parterna kom ganska snart överens.
– Det är första gången som vi haft kontakt med varandra och vi har ju känt att det här känns bra och då har vi kunna forcera vissa bitar på ett affärsmässigt sätt.
Selin vill inte nämna några siffror men bekräftar att det handlar om miljonbelopp och att det är en av IFK:s största affärer någonsin på marknadssidan.
Pengar som kommer väl till pass och som i viss mån kan komma att regna ner på den sportsliga verksamheten.
Framför allt när det gäller att trygga och säkra IFK:s framgångsrika ungdomsverksamhet.
– Det här ligger exakt i linje med vad vi drömt om att göra på marknadssidan. Hitta en stark och långsiktig partner som också ser vikten av att värna om dagens ungdom. Ju bättre ekonomi du har, desto bättre och längre planer kan du jobba med för framtiden.
Just klubbens sociala engagemang och arbete med det som kallas ”Lagandan”, där IFK är med och driver olika projekt rörande integration, gemenskap och hälsa, var något som lockade Östgötaporten.
– IFK Norrköping värderingar stämmer väldigt bra överens med våra värderingar. Vi jobbar mycket med ungdomar och vill vara delaktiga i samhället och ta vårt ansvar. Det som är så härligt med fotboll är att det kan förena så många människor. Vi är glada och stolta för det här samarbetet. Det är stort, säger David Lood, regionchef för Östgötaporten i Norrköping.