Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det våras för Per-Åke Ring

SMK Valdemarsviks Per-Åke Ring ser ut att gå en ljus rallysäsong till mötes.
Med sin nya fyrhjulsdrivna Ford gav han storfavoriten Dick Larsson, Rasbo MK, rejält motstånd i Himmelstalundssprinten.
Blott 63 hundradelar skiljde till Dicks fördel.
- Jag trodde aldrig jag skulle vara så nära Dick som jag var, konstaterar Per-Åke.

Tvåan. Valdemarsviks Per-Åke Ring har börjat rallysäsongen på ett fint sätt. 
FOTO: ÅKE SVENSSON

Tvåan. Valdemarsviks Per-Åke Ring har börjat rallysäsongen på ett fint sätt. FOTO: ÅKE SVENSSON

Foto:

NORRKÖPING2004-04-13 06:00
Vårsolen värmde ordentligt i lördags då det för tolfte gången var dags för Himmelstalundssprinten. 150 förare hade det här året hittat till sportområdet i västra Norrköping.
Efter tre kvalomgångar längs den 1500 meter långa banan var det dags för finalomgången. I den snabbaste klassen, 4WD Grp A/N, var Dick Larsson överlägsen inledningsvis, men Valdemarsviks Per-Åke Ring plockade in tid för varje kvalomgång.
Hade det inte varit för ett kast i slutet av finalåket hade det mycket väl kunnat blivit seger för Per-Åke. Nu knep istället favoriten Dick Larsson segern med 63 hundradelar.
- Fast samtidigt så kunde vi lika gärna snurrat, så det är svårt att vara missnöjd med det. Jag är mycket nöjd med tävlingen och man ska ha i åtanke att Dick är en av Sveriges bästa förare när det gäller sprint, säger Per-Åke, som vann tävlingen för två år sedan, men då på hösten och med ett klart svagare och fåtaligare startfält.

Bytte bil
Sedan han bytte bil till en Ford Escort WRC har det blivit tre tävlingar, varav två vintertävlingar.
- Det går bättre och bättre och känns lovande. Dessförinnan hade jag ett långt uppehåll på ett och ett halvt år från rallyn, men nu är det satsning som gäller igen, fortsätter Valdemarsviks-föraren, som kört rally sedan 1978.
Satsningen sker främst i DM-serien, som inleds med Majpokalen 8 maj.
- I DM-serien ska jag köra samtliga tävlingar och sedan är det tänkt att vi ska vara med i SM-deltävlingen här i Östergötland i höst, men det är mest för att se hur vi står oss i konkurrens med svenska eliten, avslutar Per-Åke, som var nöjd med både väder och underlag.
I tvåhjulsdrivna Grupp H-klassen var Richard Åndberg, SMK Nyköping snabbast i en jämn final. Dennis Andersson, SMK Östgöta slutade fyra, men var bara dryga sekunden efter Nyköpings-föraren.
I övrigt noteras att arrangörsklubben Norrköping MK:s Johan Andersson knep silverpokalen i klassen B-förare Volvo Original. Tvåa slutade även Mikael Andersson, NMK i C-förare Grupp E-klassen och Ari Jussila, NMK i de fyrhjulsdrivna bilarnas B-C-klass. I den största klassen, B-förare Grp H, med 27 startande segrade Peder Hadarson i storstil. Bäste lokala förare där blev Roland Eliasson med en sjätteplats.

Resultat, Himmelstalundssprinten, finaler, A-förare 4WD Grp A/N: 1) Dick Larsson, Rasbo MK 1.05,03 minuter, 2) Per-Åke Ring. SMK Valdemarsvik 1.05,67, 3) Torbjörn Runesson, Almunge MK 1.06,70, 4) Joakim Längberg, Linköpings MS 1.07,67, 5) Dan Jurå, SMK Uppsala 1.08,83.
A-förare 2WD Grp H: 1) Richard Åndberg, SMK Nyköping 1.09,55, 2) Lars Åke Wallin, SMK Västerås 1.10,09, 3) Oskar Sundell, Järbo MK 1.10,34, 4) Dennis Andersson, SMK Östgöta 1.10,60, 5) Mikael Lundberg, SMK Gävle 1.10,72, 7) Stefan Kemle, SMK Valdemarsvik 1.11,44.
A-förare Volvo Original: 1) Fredrik Menck, SMK Motala 1.15,40, 2) Michael Menck, do 1.15,78, 3) Johan Peterson, Finspångs MS 1.16,29.
B-förare Volvo Original: 1) Mats Jonsson, Ydre MK 1.14,55, 2) Johan Andersson, Norrköpings MK 1.15,50, 3) Pär-Martin Hammar, Munkfors MC 1.15,89, 4) Dan Fredriksson, Norrköpings MK 1.16.10.
C-förare Volvo Original: 1) Anders Adolfsson, Östergyllen RC 1.15,26, 2) Mikael Hjelm, Åtvidabergs MK 1.16,55, 3) Stefan Hultin, Hagfors MK 1.17,46.
A-B-förare Grp E: 1) Per Danielsson, Vimmerby MS 1.15,89, 2) Bert Carlsson, Katrineholms MK 1.18,28, 3) Jonas Österberg, do 1.18,59.
C-förare Grp E: 1) Jan Lundin, MK Nitro 1.18,79, 2) Mikael Andersson, Norrköpings MK 1.18,91, 3) Stefan Bernström, MK Ran Askersund 1.19,24.
A-B förare upp till 1400cc: 1) Jonas Johansson, MK Ran Askersund 1.11,16, 2) Danne Lundh, Östergyllen RC 1.11,57, 3) Per Eklund, Rasbo MK 1.14,70, 4) Christer Larsson 1.19,50.
A-B-förare Grp N <1400cc: 1) Raimo Mattsson, Grangärde RRC 1.15,75, 2) Pierre Skytt, Eskilstuna MK 1.16,78, 3) Fredrik Carlsson, Östergyllen RC 1.16,87.
C-förare Grp N <1400 cc: 1) John Wilén, Eskilstuna MK 1.14,47.
B-C-förare 4WD Grp A/N: 1) Erik Eriksson, Rasbo MK 1.07,04, 2) Ari Jussila, Norrköpings MK 1.09,41, 3) Tommy Nilsson, Katrineholms MK 1.11,57.
B-förare Grp H: 1) Peder Hadarson, SMK Eksjö 1.10,97, 2) Mats Mejermo, SMK Nyköping 1.12,26, 3) Jonny Nylin, MK Ran Askersund 1.12,33, 6) Roland Eliasson, SMK Östgöta 1.13,10, 7) Henrik Gustavsson, do 1.13,12. 9) Patrik Olsson, Norrköpings MK 1.13,51, 11) Magnus Ledenfors, SMK Östgöta 1.14,21.
C-förare Grp H: 1) Tomas Henriksson, Hagfors MK 1.13,44, 2) Jonas Ahlsén, Boxholms MK 1.14,34, 3) Stefan Carlsson, SMK Arboga 1.14,81, 5) Niklas Sääw, SMK Valdemarsvik 1.15,05, 7) Peter Nilsson, Norrköpings MK 1.16,16.
A-B-C-förare Veteran: 1) Thomas Andersson, Västra Östergötlands MK 1.14,18.
Utbildningsrally: 1) Niklas Carlsson, Katrineholms MK 1.17,13, 2) Cenny Wall, Norrköpings MK 1.18,95, 4) Robin Svensson, SMK Valdemarsvik 1.23,15.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!